här kommer ett litet inlägg för att fördriva tiden.

Jag vill inte gå och sova riktigt ännu, så kan ju lika gärna uppdatera här lite grann. Dessutom är Chriso på innebandymatch (hejja hejja) och jag tycker inte riktigt om att somna ensam.

Idag har jag:
varit till skolan.
läst på tent.
varit på italienska.
läst ännu mera på tent.
varit på "powerwalk" med Bina.
Mitt studieliv består alltså just nu mest av studier. Men efter tenten lugnar det nog ner sig lite grann :)

Jag saknar nog en hel del personer här i Vasa :). Några som är hemma i Ekenäs, vissa i Karis, andra i Åbo och nån liten en i Paris. Men, snart träffar jag nog de flesta av er. lovelove


Flitig studerande 3000

Skrev just så långt jag kunde i dagboken till Dagvårdens förvaltning. Måste klämma in en rapport också efter torsdagens studiebesök till Böle daghem, så är dagboken näästan klar. Jobbigt det här med arbete efter arbete, och så ännu till en tent på kommande. Nåja, bra att man har de här lediga dagarna, annars skulle det nog bli stressigt.

Nu ska jag laga mig en äggsmörgås och sen börjar tentläsandet. Återkommer med ett lite mer intressant inlägg snart.




veckoslutet i ett nötskal.




På fredag fick jag besök från söder. det var min käraste vän Sabina som tog tåget upp till pampas. Och hon hamnade inte ens i Rovaniemi eller någon annanstans i landet :)

Fredag:
-jag var och möta Sabina till tågstationen. Vi gick hurtigt upp för dödsbacken och hem till Wiiks/Johanssons.
-jag och Säb pratade ungefär en timme om det ena och det andra. (Det finns ju alltid mycket att prata om, speciellt när man inte har träffats på typ 2 veckor).
-vi började laga middag. Tortillas stod på menyn. Åt och pratade lite till!
-tog sedan chipsskålen och satte oss i soffan för att se på IDOL. Där stannade vi resten av kvällen. Och jo, vi babblade på under IDOL också:)

Lördag:
-Jag och Sabina vaknade efter att Chriso hade farit på jobb, där 10-tiden.
-Sabina lämnade luftmadrassen och kom och la sig i min och Chrisos säng. Man måste ju morna sig.
-Jag hämtade Vasabladet och hade högläsning för Sabina.
-Efter en stund hade vi slumrat till igen. Vi vaknade nästa gång HALV 1! Vet inte hur det gick till...
-Vi åt brunch och gjorde oss i ordning.
-Vi begav oss mot stan för lite shopping. Vi köpte båda årets första julklapp och varsin skjorta åt oss själva.
-Hemma igen. Vi såg på One tree hill en stund och vilade våra sjuka fötter.
-Jag, Sabina och Chriso begav oss igen mot stan. Vi åt god mat på Amarillo med Jannika.
-Efter det for vi alla hit till min och C:s lägenhet för att titta på Körslaget, och så ännu mera One tree hill.

Söndag:
-Vi vaknade halv 10 och lagade morgonmål.
-Sen slöade vi tills det var dags att föra Sabina till tågstationen igen.
-Idag har jag också tagit ett bad och läst på tent. Jag åt just god gösfilè, som Christoffer lagade helt själv. Nu ska vi snart se på ÄNNU mera One tree hill (det är ju så otroligt spännande) och slappa resten av kvällen. Det ska man ju göra på söndagar :)

I varje fall var det ett himla roligt veckoslut tillsammans med min Sabina! det är inte kul när man ses så sällan,men desto roligare sen när man väl träffas! Ha det gött min vän tills nästa veckoslut, då vi hoppeligen är hemma i Ekenäs båda två :) hejråå!






Non sono tedesco.

Sono finlandese. haha. VILKA italienska talanger jag har. För er som inte förstår kan jag ju översätta:
Jag är inte tysk. Jag är finländare.
Jag och Ika har varit på vår vanliga italienskakurs ikväll och man måste ju visa att man har lärt sig nåt lite åtminstone. Vi sitter nu på Formansgatan i sällskap av Jannika och ser på Bonde söker fru. Snart skall vi ta en kopp te. namnam.
Har just skrivit lite på msn med italienska Martina. Hon blev så imponerad av att jag nu läser Italian, och hon tyckte att jag borde komma dit snart igen. Och att jag isf kan bo hos henne. Bra det här med utländska kontakter :) hihi

Quasi quasi. Nu är det dags att sluta nörda. Arrivederci tutti ragazze e ragazzi!

Ett kort inlägg.

Veckoslutet var superskönt hemma i söder.
Spenderade hela helgen i Lemnäs, tillsammans med familjen, Chriso & Svaije. Vi åt god mat, badade bastu och tog det riktigt lugnt. Jag tror att jag behövde ett sådant veckoslut för att vila upp mig ordentligt. Hela förra veckan var full av saker och ting att göra. Det som antagligen har tagit upp mest av min (och många andras tid) är
modularbetet.

Tack och lov börjar den plågan snart lida mot sitt slut. det ska vara inlämnat på onsdag, och då vet jag många som andas ut. Vi kanske t.o.m. firar det med en drinkkväll med flickorna, om allt går som planerat.

Nu tror jag att jag skall gå och lägga mig brevid min stackars febriga lilla Chriso. Han snusar redan på där för fullt. Hoppas att älsklingen mår bättre imorgon. <3

Gonatt gonatt på er!

Chinese, Oliver's Inn och så Glitter och glamour.

Internationella dagen började med information om skolans utbyte med andra länder. Det var riktigt intressant faktiskt, eftersom jag själv funderar på att fara på någon praktik utomlands.
På kvällen åt hela klassen chinesefood tillsammans med våra tutorer, och vi hade det kul med lekar och prat. Senare bar det av till Ollis, där vi spenderade resten av kvällen/natten.
Innan vi begav oss hemåt for jag, Biina och Chriso på nattmat. Det visade sig bli ett litet äventyr det med.
Kom hem 3 inatt, så idag är man dödstrött. Vi har dessutom jobbat på modularbetet hela dagen, så energin är inte något vidare. Men nu gäller det bara att försöka samla lite krafter, för ikväll är det ju Glitter & Glamour-sitz. Och före det skall jag hinna med ett pass Italienska. Något som gör sitzen extra kul idag, är ju att vi får våra fina gröna halare:) hoppas jag har valt rätt storlek.


glittrigt värre.

hejjhopp

Kom just hem från Chrisos innebandymatch. Stödjande flickvän som jag är for jag med som åskådare. Boysen spelade finemang tycker jag:) Nu sitter jag och väntar på att Chriso ska kocka färdigt. Efter maten ska vi köra iväg till Larsmo en sväng!

Igår var jag, Jannika och Linn till Ika på middag och drinkkväll. Ika hade lagat jättegod kycklingsallad, och själv blandade jag ihop välkomstdrinkar åt oss. Vi hade det väldigt gemütligt. Och jag och Ika vann ju t.om. i Alias. Vet inte om det berodde på att vi blev så uppjagade av spelet och skrek mycket högre än Jannika och Linn...kanske!

Ojjdå, det här blev inte så hevt. Nu är maten färdig. Men ha det bra, så återkommer jag med något bättre och längre senare.

tisdag och onsdag

Jag har hunnit med en hel del sedan måndagen.
På tisdag var det Italiensk afton som gällde med Jannika och Ika. Jag och Ika hade redan börjat laga mat, när Jannika mittiallt ringer och säger att hon ännu var i stan, att de har SLUTREA på Vero Moda. Alla priser nedsatta. Så jag och Ika avbröt vår matlagning, och cyklade hastigt iväg till stan. Det är ju inte alltid det är rea på precis allting. Jag köpte en krogtopp, som jag redan hade sett på i somras. Men eftersom den då kostade 30 euro, så valde jag att inte köpa den. Nu var den dock på 50 %, och det fanns bara en kvar. Och den passade perrfekt! Ika och Jannika hittade också fina saker. Efter det här fortsatte vi sedan med matlagningen---spaghetti bolognese och så glass och kaffe till efterrätt. Mycket gott och mycket trevligt.
____________________________________________________________

Igår var det tjejkväll med tortillas, vin och wii hos Jenny som stod på schemat. Vi slutade först skolan kl 4, och jag hade italienska kl 5. Så för min del blev det lite stressigt. Så pass stressigt t.o.m att jag lyckades glömma mina nycklar hemma när jag rusade iväg till Vasa Arbis för min italienska kurs. Tur att jag bor med Chriso, annars skulle jag inte ha sluppit in sen. Nåja, hann i varje fall i tid till italienskan.
Efter kursen skyndade jag sen iväg till Jennys. Vi stötte dock på små problem med vinflasköppnadet. Ännu en gång hade vi alltså ingen korköppnare. Så efter att vi hade försökt få upp korken med borrmaskin, skruvar och allt världens, travade jag och Rebe tappert iväg för att knacka dörr hos grannarna, i hopp om att få låna en öppnare. Men tydligen var ingen hemma, eller så vågade de inte öppna,hmpf. Vi lyckades till slut med att trycka ner korken i flaskan, istället för att dra upp den. Så vi fick nog våra vinglas fyllda i varje fall! Sedan blev det lite wii-spelas, och jag och Biina kom såklart sist. Men vi var ju nybörjare. Senare på kvällen blev det myycket snackas i soffan, enda in på natten. Jättekul kväll!

Idag har vi jobbat på grupparbetet, och så har jag varit på studiebesök till ett dagis. Ikväll väntar det väl mera skrivas på arbeten/rapporter. Huhuhh. Och så hoppeligen skype med Säb! Och sen förstås soffan och the mentalist.
Här kommer en bild från gårdagen!



What a day

Dagen började lite sisådär.
________________________

Vaknade klockan 8 och släppte lös mitt hår från flätan som jag hade haft över natten. Vad blir resultatet av blött hår i fläta, under en hel natt? jo: grymt lockigt hår som ser ut att ha fått en elstöt. Lyckades dock rätta till frisyren lite med min fantastiska plattång. Det här tog dock längre än planerat, så jag fick äta morgonmål i ett nafs.

Jag hade t.om. bestämt igår vad jag skulle ha för kläder på mig den här dagen. Så jag tog snabbt på min kjol, men hittade såklart inte min svarta långärmade skjorta. Efter mycket sökande och "den måste ju vara här någonstans", kom jag till slut på att min syster ju hade lånat den.

Nu började klockan närma sig kvart före 9. Kastade snabbt på mig en annan skjorta och ytterkläder, och pussade C hejdå. När jag väl hade stängt dörren kom jag på att nyckeln fortfarande låg på byrån. Så plingplong på ringklockan, (bra att Chriso var hemma). Jag grabbade snabbt mina nycklar och skyndade mig ut.

Väl ute i stormen märkte jag att det kanske inte var den bästa dagen att ha på sig kjol. Men jag lyckades undvika en-marilyn-monroe medan jag stod och väntade på min skjuts Rebecca.

Vår modulgrupp skulle samlas 9 i skolan och jobba på vårt arbete, fastän vi egentligen började först 13.00 (flitiga studeranden). När vi satte oss ner i caféterian kom jag ju på att mina punkter till arbetet var på min dator, oprintade. Nåja, vi klarade oss bra utan dem i alla fall.

Efter den här lilla trögstarten, flöt resten av dagen på riktigt bra. Ett skrattanfall under pausen när vi skulle skriva en shoppinglista, gjorde dagen mycket roligare. Vi hade också femkamp och bowling med klassen idag, vilket var skojjigt! Nu sitter jag i soffan och ser på Desperate housewives, och väntar på att älsklingen ska komma hem från vollin. gonatt på er :)

till dig ÄL!

Hade just en skypedejt med min käraste vän Alexandra/ÄL/Bobbis/Olga (kärt barn har många namn), som befinner sig i Paris som au pair. Jag lovade att tillägna henne ett helt eget inlägg i min lilla blogg, det är hon verkligen värd!

Bra att du trivs i Paris my friend. Du är mycket mycket saknad av din dörtt i Vasa! Luftmadrassen saknar dig också. Jag ser fram emot tekvällarna i december, kanske vi också hinner med en traditionell drinkkväll, och en spanight? I så fall skippar vi risglassen i teet denhär gången, vi dricker smultronlikör ur favoritglasen och så sjunger vi hallelujah i badet. Och i mars kommer jag och Säb till Paris, man blir ju så uppspelt.

Ta hand om dig och dina fötter Äl. Snart ses vi,fniss
Här kommer några minnesvärda pics till slut
.


Jag och Äl i Milano.





Lovely saturday

The ugly truth.
Efter lite övertalning, lyckades jag dra med C på den bio jag ville se igår.
Chriso ville egentligen fara på Inglourious Basterds, men eftersom jag inte riktigt kan med blod och krig och hemskheter, gick han med på att komma med på en romantisk komedi istället med sin girlie.
Det är faktiskt ganska ovanligt att vi gillar samma filmer, men The Ugly Truth tyckte vi båda att var bra!
Eller Chriso tyckte väl att den var "lite förutsägbar", men ääh.
Man fick åtminstone skratta i ett. Så jag rekommenderar den verkligen till både flickor och pojkar.

Sitter nu i soffan, med läppisen i famnen. Har just ätit frukost med killen, som skulle på jobb idag. Blev riktigt förvånad själv imorse när jag steg upp tillsammans med Chriso, halv 9! Och jag är ledig. Men det är ganska skönt att ha mycket tid på sig att slappa på morgonen har jag märkt, istället för att vakna 11 och genast sätta igång med allt som man borde göra.
Inte för att jag har så mycket på min to do-list idag:
fara till stan och köpa sockor (vet inte vart alla mina sockor har tagit vägen)
ska möjligtvis köpa en simppare idag också (om de inte är för dyra...)
kaanske till simhallen
städa?
sen är planerna ganska öppna för lördagskvällen
hejj å hå!










tjo

Igår var det då alltså lär-dig-sitza-sitz på Fontana. Vi laddade upp en stund hos Biina, och sen begav vi oss till Fone. Första sitzen för min del var det, och vi hade det riktigt kul! Efter det blev det att dansa en stund på fontanas dansgolv, och sen stack vi iväg till Ollis. Där stötte man på en massa olika sporttiga utstyrslar, eftersom det också var sportsitz igår. På ollis dansade vi ännu mera och sen blev det dags att lunka hemåt.Började ju 9 redan idag. Inte alls kul med tidig väckning.

Jag har tänkt spendera resten av dagen med att inte göra någonting. :) hur skönt som helst!

Imorgon ska jag dock ta itu med arbetet, fixa det sista studiebesöket, städa och fara till simhallen. Det får bli en riktig duktig-duktig dag imorgon har jag på känn.

Måste kanske snart fara iväg till citymarket och inhandla lite chips eller nåt annat gott. Är riktigt snål på något smarrigt, men vi har ingenting hemma. Så jag sitter och stoppar i mig inte-alls-så-goda-godisar som vi fick från killen som var och berätta om fackförbundet Talentia. Bättre än ingenting antar jag. Ska också ta och dricka några koppar te idag. Jag känner att det är ett riktigt te-väder ute. Sådär isande kallt. Och då passar det ju att sitta inne med en kopp te och ha det måjjsit. fniss

tack för mej!




RSS 2.0