Här är jag igen.

Min motivation angående bloggandet går minst sagt upp och ner. Nu har det varit lite dåligt på skrivfronten under några dagar, så dags för ett nytt inlägg.
Just nu känner jag mig lite sjuk och ynklig. Har ont i halsen och känner mig allmänt hängig. Jag som trodde att jag skulle lyckas undvika alla förkylningar som härjar omkring, tack vare mitt Actimeldrickas. Men tydligen är inte mitt immunförsvar bättre än någon annans. Vi får hoppas att den här förkylningen bara är en 24 hour-thing. Jag vill ju vara frisk imorgon när det vankas Vappen.


på vappen får vi dra fram mössorna igen

Efter många om och men firas vappen i Lemnäs. Först hade jag planer på att fara ner till Åbo, och när det inte passade funderade jag på att stanna i Vasa. Men nu blir det alltså Kimitoskogarna med några vänner. Jag tycker att det var ett bra beslut. Men visst skulle det ha varit roligt att fira i Åbo eller Vasa också. Kanske ett annat år!

Har dessutom fått information om att även min pappa har börjat förstå sig på att läsa min blogg. Så hej på er världens bästa mamma och pappa!






gammal gumma.

Matilda 80 år-så känner jag mig nu. Har haft ont i nedre delen av ryggen hela dagen. Jag tror att det beror på allt tågåkande. Jag har varit tvungen att gå omkring som en tant hela dagen och "aj aj ajat-mig" varje gång jag sätter eller böjer mig. I varje fall tycker sambon att det är roligt, så det är ju positivt att man kan vara till underhållning. Hoppeligen är jag dock bättre imorgon.



24.4.2010

Igår anlände jag till Ekenäs efter en lång tågresa. Men jag hade i varje fall sällskap av Bina på tåget ända till Böle. Vi åt sallad, fotade och framför allt så babblade vi. Vi är nog riktiga pratmakarna måste jag säga. Nåväl, i Böle skildes alltså våra vägar åt. Bina fortsatte till Helsingfors, och jag hoppade på tåget till Karis. Väl hemma fick jag besök av två av mina favoritpojkar, John och Robin. Senare kom också min kära Ida på visit.

Bibbe och Malola i farten

Idag har det varit en liten mor-och-dotterdag igen. Jag bestämde mig för att mitt shoppingförbud inte gäller i Ekenäs, så jag köpte en vit kofta. Och så köpte mamma en söt ljusgul sommarklänning åt mig (jag har nog fastnat för ljusgult på riktigt nu) och ett par chinos. Tusen tack världens bästa mamma!
Ikväll ska jag gå upp för backen till Frihetsvägen och till Emilia. Där ska vi har tjejkväll alla fyra och kanske bastubad. Den enda vi saknar är ju förstås allas vår Äl. Men snart har vi äntligen henne hemma igen!

We've got talent.

Som ni kanske ser har jag äntligen fått en header med bilder till min blogg. Dock är det inte bara min egen förtjänst- det har lite att göra med min käre pojkväns tekniska kunskaper. Nej, nu skall jag vara ärlig. Det är nästan helt och hållet hans förtjänst. Tack honey!

Men idag har också jag visat mina talanger. Mina kreativa talanger.
De där blåa sailormärkena har jag fixat dit helt själv.Men det var ju nog Chriso som byggde hela blomlådan. Teamwork liksom.


chili&lime

Idag har vi lunchat. Efter skolan körde vi till centrum och hamnade på kinarestaurangen Chili & Lime. Jag har aldrig riktigt varit stormförtjust i kinamat, men här var det jättegott! Och ett mysigt ställe var det också tycker jag.

Annars har jag suttit i mer än en timme och kämpat med finskaläxan. Och sett på FRIENDS. Det kan inte finnas någon serie som är bättre än den. I love it. Ikväll kommer Bibbe (Bina), Repecka och kanske Jennåubee hit på filmkväll.

Det var min onsdag det!



Härligt.

Sitter ute på balkongen och solar.
Jag älskar våren. Jag älskar älskar våren.


Idag

Dagens humör: glad!

 

Dagens mående: lite trött, annars bra.

 

Dagens frisyr: nytvättat och utsläppt.

 

Dagens klädsel: svarta jeansleggings och en rutig skjorta.

 

Dagens planer: skola, ZUMBA och kanske en sväng till Ollis.

 

Dagens vill ha: en kopp kaffe på en uteservering.

 

Dagens längtan: Parisresan.

 

Dagens fundering: kommer vi att slippa till Paris?!

 

Dagens beroende: satsumas.

 

Dagens tråkigaste: att sitta inne i skolan när solen skiner där ute.

 

Dagens tidning: Vasabladet.

 

Dagens låt: Stereo Love.

cosmopolitan.se


Matildas nya favvofärg

är ljusgult. Trotsade shoppingförbudet igår och köpte den här skjortan för 7.95.
Jag älskar att se ut som en citron. Jag blir glad av det.





HEJ från Vasa

Igår var jag och sambon till Larsmo för att byta däck på bilen och tvätta den. Och jag kan stolt meddela att jag böt ett däck helt själv. Japp, så nu kan jag det också! Jag är 'en riktig karl nu', som Sabina sa. Vi hann även med cafébesök och cruise i Jakobstad tillsammans med Kea.

Nu är vi tillbaka i Vasa. Chriso har stuckit iväg på jobb, och jag ska snart kasta mig i duschen och sen blir det en kaffe med Jenny i stan. Ikväll händer det väl inte så mycket, blir en lugn lördagskväll framför TV:n i famnen på min favorit. Om vi inte lyxar till det lite förstås och far på bio och en drink till Crystal. Återstår att se. Frågan är om jag har råd med lyx.


lyx från Ikas drinkkväll

Minnen på bilder.

Jag tycker så om att titta på foton. Hoppas ni också tycker om det, för här kommer nu några minnesrika bilder.







Avslutningsfest. Drinkkväll. Gamlas dag. Sminkkatastrof. ABI ABI ABI i Ghettonäs. En dag i Milano. Midsommar i Lemnäs. Helsingforsutflykt. Gänget i Vasa. För vi har tagit studenten. Första kvällen i lägenheten. Gulisintagning. En av de första Ollistisdagarna. Wasa by night. Min honeypie.

malola

Idag har vi suttit på en uteservering i solen med varsin kopp kaffe-debut för det här året. Lovely.
Förresten har jag nu fått ett nytt smeknamn, 'Malola'. Jag vet inte riktigt om jag alltid gillar Binas små idéer.


Detta visste du (kanske) inte om mig:

1. Jag hade vitt hår som liten.
2. När jag var mindre ville jag bli författare. Jag brukade t.om. skriva egna berättelser i ett häfte.
3. Jag är livrädd för hajar.
4. Jag är inte ett dugg rädd för att flyga, tvärtom älskar jag det.
5. Jag tycker om att lära mig språk:förutom modda, engelska och finska har jag läst lite tyska, lite franska och lite   italienska.
6. Jag tyckte inte alls om fotografer när jag var liten.
7. Jag är lite besviken över att jag inte har ärvt pappas isblåa ögon.
8. Jag har spelat piano, men jag lärde mig aldrig att läsa noter. De få låtar jag kan spela, har jag lärt mig utantill.
9. Jag kollar alltid under sängen, när jag skall sova hemma ensam.
10. Jag håller i pennan och saxen på ett väldigt konstigt sätt.


och jag älskar hundar

Lyckorus

VÅREN är äntligen här, på riktigt.
Solen skiner och det är så varmt att jag kan ta fram min vårrock. Hallelujah.


sol ute sol inne sol i hjärta sol i sinne.

Ny vecka, full vecka.

Då var det måndag igen. Konstigt hur veckosluten alltid går så fort?
Den här veckan har vi hela fem skoldagar. Jag tror att det är första gången under hela terminen.
Vad händer annat då...Cirklis idag förstås och kanske ett besök till simhallen. Imorgon ser det ut som om det blir en spelkväll istället för Ollis. Sen får vi se vad som händer under resten av dagarna. Säkert hittar vi på något att göra, man har aldrig tråkigt i Vasa har jag märkt.

Nu bibban och skolan.




Dold talang.

Jag visste inte att jag kunde laga inbakade flätor, men tydligen kan jag det!
Visserligen är resultatet lite rufsigt, men övning ger färdighet.


go'morgon mina kära läsare

Ni kanske undrar hur i allsin dar jag är uppe den här tiden på en lördag. Det är alltså på detta viset att Janicas högskoleprov började 08.30, så jag följde henne dit. Nu är jag, konstigt nog, för pigg för att gå och lägga mig igen. Har druckit en kopp kaffe och nördat lite. Chriso har nog lite rätt med det här att morgonstund har guld i mund, lite rätt. Snart tänker jag bege mig ut på en powerwalk, inte för att det är fint väder (för det är det ej) utan för att det är sån där fräsch bris i luften. Jag känner vårdoften genom duggregnet. Så är det.
När Janica väl kommer hem från provskrivandet, ska vi äta tortillas och sedan bege oss ut i Vasas vimmel. Och jag ska fortsätta med att agera guide.


fick så fint turistkort 3000 igår




Shoppingförbud.

Nu skall jag ge shoppingförbud en andra chans. Senast då jag och Bina försökte med detta gick det inte särskilt bra.
I varje fall, idag var kvadraten (jag, Jannika, Svaije och Chriso) till stan. Och eftersom jag inte får shoppa någonting själv, valde jag istället ut fina saker åt Chriso. Det var nästan lika underhållande som att shoppa åt mig själv. Och jag tycker att jag lyckades ganska bra som personal shopper-det här köpte sambon:




the gym.

Vet ni vad. Jag och Bina var verkligen duktiga på gymmet.
Som sagt började vi med en timme Zumba, sedan vidare till
träningsmaskinerna. Till slut satt vi en stund i massagestolarna
och Bina prövade också på solariet. Tre timmar senare var jag
hemma, så vi hann nog med en hel del! Och det bästa av allt var
att vi inte ens måste betala någonting
. Den snälla killen i kassan
tyckte att vi fick pröva gratis den här första gången. Vi tackar för den!


yoghurt med banan, mandarin och kiwi passade bra efter tränandet

Förresten kan jag konstatera att Sportten i Ekenäs inte riktigt går att jämföras med Vasas gym. Inte storleksmässigt i varje fall. Herregud så många salar det fanns. Det är ett under att vi inte tappade bort oss.



inköp och besök

Igår hittade jag och Bina ett par snygga, billiga skor. Så vi köpte varsitt par. Och så hittade jag också en vanligt vit topp, som kommer passa bra till sommaren. Det är verkligen farligt att bo i en stad som har så många butiker.
Ikväll ska jag för första gången besöka ett gym här i Vasa. Först ska jag och Bina fara på ett Zumbapass, efter det ska vi se om vi vågar pröva någon av manickerna i gymmet. Till slut belönar vi oss med bastu. Skall bli riktigt skönt med en hälsosam helkväll.

Imorgon får jag veckoslutsbesök. Det är nämligen så att min kompis & kollega, Janica, ska skriva ett högskoleprov här i Vasa. Och självklart får hon inkvartera sig här under helgen!

jag och Janica diskuterar något väldigt intressant på personalmiddagen.


Stresstisdag.

Lång dag i skolan. Storhandel i PRISMA. Snabbstädning hemma. Släva i sig mat. Springa snabbt till Zumban.
MEN då jag, Bina och Rebe kom till PF märkte vi att det inte är någon Zumba idag. Typiskt. Istället drog vi, skrattandes, iväg på en powerwalk/joggingtur runt kvarteren. Det måste ha sett ganska fånigt ut. Ingen av oss hade precis den rätta uteklädseln, men bra gick det ändå. Vi kände att vi måste motionera bort något chokladägg. Imorgon väntar aerobic och på torsdag ett besök till gymmet. Vi har bestämt att detta blir en hälsosam vecka.

Men det hindrar oss ändå inte från att besöka Oliver's ikväll. Dock blir det en tidig hemfärd, eftersom vi har skola imorgon 9-16.00. Men lite dans skadar ju aldrig!
Dessutom ska jag försöka att blogga varje dag den här veckan, för din skull mamma! Fniss. Tack och hej!


ikväll umgås jag med dessa två små filurer

mors

Påskturneringen i innebandy är i full gång och jag skall snart bege mig mot bollhallen. Eftersom jag ju är en så stödjande flickvän, skall jag hejja lite tyst för mig själv på Chriso som är målvakt. Sedan bär det av på lilla Rasmus ettårskalas, och efter det mot Lemnäs igen. Påskhelgen innebär en massa pendlande helt klart. Jag ber om ursäkt för denna usla uppdatering! Jag lovar att det blir en förbättring snart.


april april

Igår råkade vi ut för en liten punktering i Huittinen. Jag och Jannika var säkra på att det var någon som hade stuckit hål i däcket på parkeringen. Pojkarna trodde dock inte samma sak. Vi hade åtminstone tur i oturen, när vi lyckades få punktering riktigt nära en bilstation, eller vad man nu skall kalla platsen. Vi systrar kopplade genast ihop stället med skräckfilmen 'Reststop'. Men det visade sig vara en snäll gubbe som arbetade där. Så vips var vi påväg mot Ekenäs igen.

Idag skall vi köra till Lemnäs, där inleder vi påsktraditionerna. Till exempel kommer min kära gudfar dit för att gömma påskägg åt oss. Förut var det bara jag och Jannika, men nu har antalet ökat till 5 stycken chokladsugna ungdomar (jag, Jannika, Svaije, Chriso och Robin).

Det blir en kul helg! Jag återkommer på lördagen då jag är tillbaka i Ekenäs. Trevlig påsk på er my dear friends. Akta er för aprilskämt!




RSS 2.0