Gomorgon bloggen!

Sitter hemma i lilla Ekenäs i min ensamhet, bara Emma är här med mig. Mamma och Jannika är båda på jobb och pappa har farit iväg till Åland på klassresa. (För er som inte vet är han ju lärare). Själv sitter jag med en stor kopp kaffe. Har just uppdataterat mig i bloggvärlden och kände för att skriva ett nytt inlägg här också. Om två timmar ska jag på jobb, har kvällstur denna vecka. Lite smånervöst nästan, när det är första dagen och allt. Men jag förstår inte varför jag är nervis, har ju gjort det här i två somrar redan. Men alltid skall man lära sig något nytt. Och tala finska. Men jag måste ändå säga att jag har ett jättebra jobb! Blir roligt att få jobba med mina carl de mumma flickor igen!


Hejdå Vasa.

Det känns ju som om allt jag gör nuförtiden är att packa och att pendla. Imorgon tar jag tåget hem till Ekenäs, där jag kommer att vistas i 3 månader framåt (förutom när jag befinner mig i Vasa för att hälsa på min kära sambo).
Idag har jag alltså packat ner (nästan) alla mina kläder och dylikt i en bag och en kappsäck. När det kommer till kritan har man ju faktiskt mycket kläder. Kanske det är dags för en shoppingpaus.


Så här såg det ut för en stund sedan. Mitt berg med kläder rymdes som sagt inte i en väska.
Trots mina innerliga försök.

Ikväll ska vi ha en liten avslutningskväll med flickorna. Först ska vi äta något gott på Amarillo och efter det ska vi se på Eurovisionen. Blir jätteroligt med en sista kväll såhär inför sommaren. Nästa gång vi ses är ju först på popkalaset. Kommer nog att sakna er mina fina socionomer.
Det är i varje fall tur att Chriso har semester i sommar och kan vara mycket i Ekenäs. Så att jag inte behöver sakna honom också.
Men det ska nog bli skönt att få vara hemma mera än ett veckoslut nu. Och träffa alla härliga nylänningar. Det blir en fin sommar!

Den blomstertid nu kommer.

Idag är det alltså början på sommarlovet, vilket känns otroligt skönt efter all stress och alla skolarbeten. Dock är vi inte helt fria ännu. Modda-arbetet ska vara klart på söndag och sen är det ännu en hemtent kvar. Sen har jag också en finskatent i juni, eftersom jag missade första tenttillfället när jag var i Paris. Men med tanke på alla arbeten man har fått undanstökade, känns det här inte alls så farligt! Sitter just nu och väntar på att inspirationen ska infinna sig, så att jag kan fortsätta skriva på modda-arbetet.


bjuder på en tjusig sommarbild- jag och Emilie vid mattbryggan


Eurovisionsnörden.

För er som inte vet, så älskar jag Eurovision Song Contest. Det kan bero på att vi varje år har sett det tillsammans i min familj. Och jag och mamma är väl de som är mest tokiga i det. Vi såg alltid på Inför Eurovisionen tillsammans samt varje semifinal. I år kommer jag dock att se både Eurovisionen och kvällens semifinal här i Vasa. Känns ju lite synd att bryta vår fina tradition. Men jag får ju se Eurovisionen tillsammans med mina kära socionomer detta år, vilket ju är kul förstås! Men mamma jag tänker nog lite på dig ska du veta. Fniss.


Paris det är städernas stad.

Här kommer nu mitt LÅNGA reseinlägg, dock en dag för sent. Paris var ljuvligt och vi hade det jätteroligt där! TACK Sabina och Alexandra för ett härligt veckoslut!



Fredag
: Vårt flyg lyfte från Helsinki-Vantaa Airport kl. 21.55. Framme på Charles de Gaulle Airport var vi 00.00 fransk tid. Där väntade vår kära Äl our Päl på oss. Vi yrade på en stund på flygfältet tills vi hittade en taxi åt oss, som körde oss in till Paris. Vi sökte upp vårt hotell tillsammans med Alexandra, och väl på hotellrummet drack vi te, fotade och planerade morgondagen. Sedan var det sovdags!

Lördag: Min kära mamma ringer och väcker oss och ropar med ivrig röst "BONJOUR! Inte kan ni sova mera! Ni är i PARIS, ni kan sova sen hemma i Finland!". Så jag och Sabina lämnar vår otroligt sköna dubbelsäng och gör oss redo för dagen. När Alexandra kommer till hotellet beger vi oss till restaurangen för att äta hotellfrukost. Några croissanter med underbar marmelad, apelsinjuice, kaffe, flingor och yoghurt slinker lätt ner! Efter det är det dags för att leka turist javisst! Vi börjar promenera genom staden, och första stoppet är Notre Dame. Där vi bl.a. kramar Quasimodo, vilket vi tyckte var himla roligt! Under dagen hinner vi även med picnic i gräset vid Eifeltornet, en båttur på Seine, ett besök till Louvren och till Montmartre. I Montmartre tar vi oss en god glass och sätter oss ned på trappan för att lyssna på en kille som sjunger. Flummit och skönt var det! Efter dagens turistande har vi otroligt ont i fötterna och RÖDBRÄNDA axlar. På kvällssidan söker vi oss mot en söt liten restaurang i en gränd för lite mat och rosévin.



Söndag: Vi njuter av hotellfrukosten igen, innan vi drar iväg till butiken för att inhadla lite picnicmat. Sedan stiger vi på metron/tåget (?) som tar oss till Disneyland. Väl framme där äter vi vår goda picnic, går i små butiker, ser på Disneyshow och vandrar omkring i hettan. Efter en heldag där tar vi metron/tåget in till Paris igen och till Champs-elysées. Där tittar vi lite på triumfbågen och vandrar lite till. Vi köper också en ansiktsmask från Sephora. På kvällen äter vi på en annan restaurang och dricker sedan varsin fransk cider (jättegoda) på en liten pub och ser allmänt franska ut. Väl på hotellet tappar vi upp ett fotbad, vilket våra små ömma fötter verkligen behövde, och kletar på lite av ansiktsmasken.





Måndag
: Dags för hemfärd. Men innan det hinner vi med lite shopping och en sista glass på en uteservering. Jag och Sabina tar metron/tåget (?) till Charles de Gaulle och lyckas hitta rätt terminal, check in och gate på den bautastora flygplatsen. Sedan är det bara att hoppa på planet och flyga hemåt.


Paris, nous voici!

Ikväll lyfter planet till städernas stad! Lite smånervöst är det nog, för jag och Sabina har inte blivit välsignade med världens bästa lokalsinne. I varje fall inte på flygfält. Vi tappade ju bort oss på Arlanda, hoppsan. Men nu försöker vi igen! Jag tror nog att det kommer att gå bra.  Och väl famme i Paris har vi ju vår kära privata guide, Alexandra, till vårt förfogande. På måndag flyger vi hemåt igen, så jag återkommer på tisdag med ett reseinlägg. Ha det bra tills dess!

À toute à l'heure mes amis!

Flytt till balkongen.

Jag har kommit fram till att jag har spenderat mycket av min tid på balkongen under de senaste dagarna. Genast på morgonen har jag slagit mig ner här ute och ätit morgonmål. På eftermiddagarna har jag suttit här och solat, läst på tent eller jobbat på något arbete. Och nu råkar jag komma på mig själv med att sitta här i kvällssolen och skriva blogg. Vad kan vi konstatera? Jo att det är himla bra med en balkong under vår- och sommartiderna! Intressant va?

Idag sopade vi igen undan ett arbete samt en muntlig tent. Himla skön känsla när dessa hemskheter sakta försvinner! Nu är det bara ett arbete, en hemtentamen och en tent kvar. Hallelujah. Känns längesen som man har haft så lite att göra. Dessutom har jag packat färdigt nu! Jag hade ett himla bra system- jag skrev upp precis varendaste liten grej som jag ska ha med. Och när grejen var nedpackad i väskan, prickade jag av den från listan. Man kände sig nästan lite 'viktig' när man gjorde på det här viset, så det är något jag kan rekommendera. Tips till dig Emmi! Hihi.

Nu till näst ska jag rikta in mig på soffan och på att ta det lugnt med min kära sambo. Måste ju umgås lite extra nu när jag ändå ska vara borta i några dagar. Dessutom gömmer det sig en liten cokisburk i kylskåpet, vilken jag ska njuta av framför TV:n. HUR kommer det sig att cokis på burk alltid smakar mycket bättre än annan cokis? Mystiskt.

Packa pappas kappsäck

är något jag borde ta itu med. På torsdag tuffar jag ju hemåt till Ekenäs, och på fredagkväll flyger jag och Sabina äntligen iväg till Paris! (Om vulkanen håller sig lugn förstås). Så jag borde nog ta och gräva fram kappsäcken nu, men jag gillar inte alls att packa. Dessutom borde jag försöka ta hem lite kläder till sommaren redan nu. Annars kommer min väska att väga ett ton sen när jag far hem på sommarlovet.
Ska nog sätta igång med packandet. Snart. Imorgon. Ja imorgon får det bli.

Idag har jag varit duktig och städat, och jobbat lite på hemtentamen. Ska fortsätta att leka duktig om en stund och läsa på finska. Har finska muntligt prov imorgon, men jag är inte så skraj. Gick helt okej senast och dessutom tycker jag om vår lärare. Hon är snäll, så nog ska det väl gå bra detta.

Ikväll blir det lite "Inför Eurovisionen" och ishockey. Efter kvällens match är det 3 down 2 to go.




Veckoslutet i bilder.





Beskrivning kommer här:

Påväg till parken. Jag, Jani och Shasso. Rebecca leker modell.
Kubb i parken. Påväg till Ollis. Cricket i parken.
Ungefär så såg veckoslutet ut, och det har varit härligt.
Idag har vi legat på stranden i 3 timmar och stekt!

Nils och Tomas

Har just ätit morgonmål ute på vår balkong-debut för det här året. ÄLSKAR att äta morgonmål ute, när det redan är varmt men ändå sådär fräscht i luften. Jag såg säkert ut som en gammal tant dock, där jag satt iklädd i min morgonrock med Vasabladet i ena handen och kaffekoppen i andra. Men vad gör nu det! Satt även och spana in vårt nya lilla husdjur. Som ni kanske vet har ju våra tre små bebisar (guldfiskarna) Rolf, Algot och Ruth gått bort för en tid sedan. Men nu har vi alltså fått ett litet husdjur, nämligen nyckelpigan Nils. Igår bosatte han sig i vår lilla blomsterrabatt på balkongen, och är kvar ännu idag. Hoppas han stannar.

Ett tips till er som vill få lite mer sommarkänsla-ta hjälp av Tomas Ledin.

När Matilda har tråkigt.

Idag inviger jag mina nya chinos. Vilket jag tycker måste dokumenteras.


 



tjugoåtta grader.

Ungefär så varmt har vi det idag! Detta är inte rätta tidpunkten att vara i en storstad  (Ekenäsbo som jag är, tycker jag att Vasa är en storstad), utan nu borde man ligga på däcket på en båt vid en holme. Nåja, jag har gjort det bästa av situationen- sitter på vår lilla balkong, och här är verkligen hett. Inte varmt. Hett. Och ganska så skönt är det ändå, fastän jag saknar vågornas guppande.

Välkommen sommar!

Tillbaka till världen.

Som jag skrev i mitt förra inlägg, har jag och Christoffer levt skärgårdsliv i Larsmo under ett par dagar. Vi har grillat Nisses biffar (jag önskar att Nisse skulle kunna flytta sin verksamhet till Ekenäs i sommar), badat bastu, simmat flera gånger och solat. Vi har haft det så skönt, att det nästan tar lite emot att komma tillbaka till Vasa och till världen.  Och jo, på onsdagen satt vi ute och väntade på soluppgången:


framför brasan.


den sista timmen blev man otroligt trött, och tyckte att allt var roligt.



Klockan 04.35 hände det äntligen.


Idag kommer de blivande Vasaborna (Emilia och Rasse) upp för att fixa lite i deras lägenhet. Så ikväll ska vi nog hitta på något roligt efter Chrisos jobb! Men först ska jag försöka att få undan något litet skolarbete, de minskar nu.

P.S. Alexandra, om en vecka ses vi! Jag och Sabina väntar såå!

ONSDAG.

Idag har jag hållit min moddapresentation, som även blev filmad. Efter lektionen fick man se sin egen filmsnutt. Jag trodde att det skulle vara pinsamt att se och höra sig själv, men det var faktiskt ganska roligt. Man lade märke till små saker som man inte ens var medveten om att man gör. Som t.ex. för fram ena benet fram och tillbaka med jämna mellanrum, haha. Men annars tyckte jag att presentationen gick riktigt bra, och nu kan man ju dessutom försöka att ändra på sina små missar när man framträder nästa gång. Nu var i varje fall ett till arbete undan.

Idag ska jag och Chriso brumma iväg till Larsmo. Vi ska bosätta oss i familjen Wiiks villa tills fredagen. Ska bli jätteskönt med lite chill, bastubad och kanske ett dopp i havet. Blir ju i så fall mitt andra dopp för det här året, har redan vågat mig ner i vattnet i Lemnäs.

Återkommer on friday!




Listan.

Hoppas ni inte har börjat tröttna på dessa listor på min blogg. De är kanske inte så jätteroliga att läsa, men desto roligare att göra! Så här kommer en till, enjoy.


Vilken tid gick du upp idag? - Jag skulle stiga upp kl. 9.00, men jag snoozade till 10.

Vad var det första du sa i morse? - Lycka till i tenten!

Vad åt du till frukost? - Flingor och en actimel.

Vem kramade du senast? - Chriso.

Säger du ”kex” eller ”chex”? - Kex.

Vad längtar du till/efter? - Paris och sommaren.

Var du på festival i somras? - Nej, inte en enda.

Favoritgodis? - Hmm...choklad tror jag!

Hur ofta använder du parfym? - Varje dag, med undantag om jag är på landet.

Hur ofta tvättar du håret? - Varannan dag brukar det bli.

Vad tycker du om ditt utseende? - Jag är ingen supermodell, men jag är nöjd som jag är.

Hur många Anna känner du? - Jag tror faktiskt att jag bara känner en.

Kan du spela fotboll? - Jag är nog verkligen ingen höjdare på det, men jag kan åtminstone sparka en boll.

Åka bräda? - Ja det kan jag.

Har du en snygg jacka? - Jag tycker den är riktigt fin, skulle gärna vilja ha en svart modell dock.

Är du blyg? - Det händer väl.

Hur bor du? - I en lägenhet i Vasa med Chriso.

Gillar du apelsiner? - Ja, men de är jobbiga att skala!

Berätta något ingen vet om dig? - Har inget på lager just nu!

Vad tycker du om ”The Sounds”? - Inte riktigt min smak.

Hur många gosedjur har du på ditt rum? - Gåsamåsa har flyttat till vardagsrummet.

Varför fyller du i detta? - Jag tycker om listor.

Vad drack du senast? - En kopp kaffe.

Hur ofta äter du godis? - Jag tycker inte att jag äter så mycket godis, kanske en gång i veckan.

Hur många sms skickar du om dagen? - Ojoj, svår fråga. Kanske 5-10 st?

Vad tror du folk som känner dig ytligt tror om dig? - Säger som Emilia, de får tro vad de vill.

Vad heter dina syskon? - Min kära syster heter Jannika.

Vad heter dina husdjur? - Vår underbara hund heter Emma.

Hur kommer du bo till våren? - I denna lägenhet, i sommar flyttar jag hem till Ekenäs.

Hur ska din pojk/flickvän vara? - Som Chriso.

Har du svimmat någon gång? - Nej, men nära nog.

Har du körkort? - Ja.

Hur känner du dig just nu? - Utvilad.

Vad tänker du på just nu? - Vad jag ska göra ikväll.

lånad från http://emilialin.devote.se/


Stressa mindre.

Om jag råkar vara hemskt stressad, som jag var tidigare idag, finns det två sätt som alltid muntrar upp mig. Det första sättet är att tala med min fina sambo, som är en naturbegåvning när det gäller att inte stressa. Det andra sättet är att se på gamla bilder. Då sitter jag och fnissar högt för mig själv istället för att grubbla på saker och ting. Två bilder som verkligen framkallar skratt är dessa:


märk: Sabina håller i Bibeln. Sabina har min pappas läsglasögon på. Sabina
ser ut att få en AHA-upplevelse.


jag antar att man borde ha varit med här för att förstå det komiska. Men ordet
"MYYYYYYMIN", som Sabinas pappa ropade för full hals, får säga sitt.

Dessutom bläddrade jag igenom mitt gamla fotoalbum, och fnissade även där åt ett par kommentarer.
Till exempel: "Efter det här blev det bekännelser på stenen" och "Sekunden efter föll Alexandra från soffan".
Gud vad minnen är roliga och härliga.



09.05.2010

Glad morsdag till dig kära mamma!


pappa får också vara med på ett hörn

ishockey och italienskt

Jag vaknade för en timme sen, tog tyldligen en liten sovmorgon idag.
Gådagskvällen spenderades med sambon. Vi bosatte oss i soffan framför filmen 'A lot like love' och med varsitt glas vin. Kära Christoffer försökte nog övertala mig att se på VM i ishockey, men jag lovade att jag ska se måndagens match istället. Ni förstår, jag och herremannen har en liten överenskommelse, han såg på alla deltävlingarna i Melodifestivalen och ska även se på Eurovisionen den 28 maj. Därför måste jag se fem ishockeymatcher under VM. Det blir nog hårt men har man lovat så har man.

Idag ska jag fara till stan på en kaffe med Svaije, och så kanske Chriso och Jannika också hänger med före matematiken. Stackrarna har matematik på en lördag. Så ska jag väl också försöka få undan något skolarbete innan kvällen, för då vankas det italiensk afton med Jannika och Ika. Vi ska laga italiensk mat, antingen pasta eller pizza, dricka lite vin och äta efterrätt. Dock är det inte sagt att efterrätten blir sådär himla italiensk, för jag har varit sugen på blåbärspaj i en vecka nu. Så jag funderar på att baka ihop en sådan. Men nog äter de väl blåbär i Italien också...


Energi.

Efter att jag hade tömt min snorkfrökenmugg på två koppar kaffe har jag:

  1. bytt lakan
  2. rengjort alla mina skor med ett extremt bra medel som jag hittade i städskrubben
  3. tvättat alla fyra speglarna i lägenheten
  4. tvättat toaletten samt moppat WC-golvet
  5. rengjort kylskåpet
Jag har verkligen susat fram i lägenheten som värsta städfian. Vet inte om det beror på kaffekopparna eller på det faktum att jag har sovit ca. 10 timmar inatt. I varje fall har jag lyckats undvika att göra det jag faktiskt borde göra på min lediga dag- ett 6 sidors långt litteraturreferat. Hoppas energin håller i sig en stund till så jag hinner jobba lite på det också.



Kära bloggen.

Har inte riktigt hunnit med i svängarna här nu igen. Jag förstår mig inte på dem som har tid att blogga varje dag- beröm till er! Men kanske det handlar om att ta sig tid?
Vår lilla klassträff på tisdagen var urkul! Men tyvärr tyvärr var jag inte alls bättre på discobowling än vanlig bowling. Min taktik var helt klart allt eller inget- antingen 0 poäng eller strike. Kul hade vi i alla fall! Och än idag har vi sjukt i både arm och rumpa. The question is- hur har vi lyckats få ont i rumpan av att bowla? Konstigt!
Efter bowlandet blev det alltså ett besök till både Jenny och Tanja för lite förfestas och kvällen slutade på Ollis. Roligt att partajja lite med klassen!

Idag har jag varit i skolan samt haft lunchdejt på Binas balkong. Vi åt varsin Subway-batong och fick samtidigt lite färg i våra ansikten. Det var jättevarmt och skönt på Bibbes balkong! Skulle ha kunnat stanna där hela dagen. Ikväll tror jag att det blir en Wallanderfilm med herremannen. Skulle sitta bra med en lugn kväll.


disco

Studiestödsdagen.

Idag ramlade studiestödet in i kassan. Efter att hyran var betald, stack vi med girlsen till centrum för att spana in vår-och sommarmodet i butikerna. Det här är en av de få dagar som vi kan shoppa med gott samvete. Alla inhandlade vi något smått, för min del blev det en ljus jeansskjorta. Jag har fallit lite för dessa denimskapelser, har en mörkare variant från förut. Vi hann också med att njuta av varsin glass- dock i i all hast påväg till skolan.

denna skjorta blev min idag

Ikväll blir det sista klassträffen för den här terminen. Vi ska iväg på discobowling och kanske jag t.o.m. är bra på det. Jag är inte precis någon höjdare när det gäller vanlig bowling, men kanske jag är oerhört skicklig på just discobowling? Vem vet! Efter bowlandet blir det i alla fall förfest hos Tanja och sedan bär det av till Oliver's. Blir jättekul tycker jag!

The 'Popkalas' is near.


Biljetterna har anlänt genom postluckan. Jag blir så glad!
Evenemang: Popkalaset 2010.
Tid: Lördagen den 19.6.2010, start kl. 12.00.
Plats: Bossanova gräsplan, Ekenäs.
Perfekt.

RSS 2.0