snön smälter

Det är inte alls kallt idag ju! Första gången på länge som man kunde gå omkring utan vantar och inte frysa!
Härlig känsla.
Idag har jag varit på jobb på Carl de Mumma. Jag började klockan 07.00, så väckarklockan gick igång 05.45 imorse- lite väl tidigt för min smak. Roligt var det ändå när jag väl var framme på cafét. Dock kände jag mig lite förvirrad p.g.a den nya specialkaffemaskinen OCH de höjda priserna. Så det var bara att radera kunskaperna från de två senaste somrarna, och pränta in nya saker i huvudet! Bortsett från det här löpte det på utan problem! Bra med lite extra slantar också nu inför våren och Parisresan!

Ikväll blir det mat på Sippan tillsammans med mamma, pappa, gudfar och ett par andra bekanta. Alltid roligt att fara ut och äta, och desto bättre när man blir bjuden. Senare ikväll blir det också en dejt med Emilia!
Men nu tänker jag gå och lägga mig under täcket för ett välbehövt powernap!


med nål och tråd

Charmen med att sy är något jag aldrig kommer att förstå. Jag sydde just ett av mina halarmärken. Usch. Det tog evigheter att få fast det här ena märket plus att tråden hela tiden lossnade från nålen-så irriterande. Nej, att sy är inget för mej.


Morning!

Sportlovet invigdes med att stiga upp redan 9.00 imorse. En viss annan söt person steg upp redan 5.00 för att se på ishockey-jag nämner inga namn. Jag prioriterade sömnen såklart! Nu sitter jag här i min röda morgonrock och nördar. Det skulle passa bra med en kopp kaffe här nu, men jag lyckades koka alldeles för svagt kaffe. Det var nog det äckligaste jag någonsin druckit. En klunk och sedan slängde jag bort det. Och jag som har caféerfarenheter och allt, fy skäms.

Igår blev det ett besök till Arnold's med flickorna. Vi åt varsin god bagle. Detta följdes av lite shopping, mindre för vissa mer för andra. Jag inhandlade endast en vit sommarskjorta, billig var den också. Man måste ju tänka på ekonomin. Kvällen fortsatte med en liten inflyttningsfest hos grannen Mia.
Idag ska jag träffa Sabbe Berg, bortsett från det är dagen planlös. Det blir väl chill med min honeypie efter hans jobb! Sen ska jag också börja bege mig hemåt för att fira sportlovet!

Har jag förresten sagt hur mycket jag gillar Håkan Hellström? Det var min kära vän Sabina som tipsade mig om honom någongång för längesen. Och sedan dess har jag varit lite fast. Speciellt "Visa vid vindens ängar" är en favorit nu, i väntan på våren och sommaren. Jag vaknade förresten här om dagen och yrade lite när jag såg att solen sken där ute: "Ojj det är sol, så sköönt. Då kan vi ju sitta på uteserverningen med våra solglasögon". Jag tror att jag befann mig i någon annan årstid för en sekund.

Det går en vind över vindens ängar,
det fladdrar till i en tyllgardin.
Och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin.
Jag ville sjunga om Katarina,
till träklangsflöjter och alcymbal
men vindens toner blir sommarns sånger,
jag bara lyssnar i björklövssal.

-Håkan Hellström

Det blev ett långt inlägg detta, tänka sig. Och sist men inte minst, GRATTIS ÄL där borta i Paris!<3




4,95 €

Idag skrev jag min sista tent, i varje fall för en tid framöver. Hallelujah! Hoppeligen gick den helt okej också.
För att fira detta begav jag och Bina oss till staden (med den lömska bussen) på café. Vi fick även sällskap av Svaije och Chriso. Och fyndade gjorde vi i H&M! Varsin fin randig skjorta för ynka 4.95! Och det var inte ens på REA. Inte dåligt! Jag, Svaije och Rebe har också hunnit svetta och flåsa på cirkelträningen. Jestas vad det var jobbigt idag. Men bra känns det ju nu såhär efteråt.

Imorgon blir det födelsedagsfest hos Edis (födelsedagsbarnet) och Rebe samt ett tisdagsbesök till Ollis. Kul kul! Nu ska jag göra lite skolarbeten och sedan väntar halv 8 hos mig! Tack och gonatt!


Zzzzzz

Som jag skrev i mitt förra inlägg, har det varit några väldigt sena nätter och tidiga mornar den här veckan. Men jag tror att jag har tagit igen min sömnskuld nu. Igår slumrade jag först till på tåget. Väl hemma var jag fortfarande trött så jag tänkte att jag tar ett litet powernap. Det visade sig bli en lång tupplur, ca. 2 timmar. Sedan firade vi mamma här hemma med ost-och vinkväll tillsammans med några gäster. Klockan 11 började jag känna mig lite haltrött igen, haha. Så då gick jag till sängs. Och jag sov till halv 12 imorse. NU är jag äntligen pigg! Till mitt försvar behöver jag mycket sömn.

Nu ska jag snart fortsätta att läsa på kommunalförvaltningen, guuud så kuul! Vet inte om det finns något som jag är så ointresserad av som just detta ämne. Men tenten är på måndag så no time för gnäll.
Ikväll blir det melodifestivalen med mina sydliga vänner! Det blir kul!.


intensive.

Det har varit en lång, intensiv och fullproppad vecka. Långa skoldagar, tent, arbete, fastlaskiainen, cirklis, aerobic, simhallen, chokladfondue, sena nätter. Känner mig riktit slutkörd, så veckoslutet kommer passligt. Imorgon hoppar jag på tåget och åker hemhem. Mamma fyller år och så ska jag träffa flickorna! Och förstås läsa på tent,sällan.

Idag på Art therapy lektionen skulle vi 'picture ourselves as trees' och 'draw it'. Lite halvflummit kanske.


Vi hamnade i Vasabladet

Jag hittade en bild på mig, Bina och Chriso i tidningen imorse. Från fastlaskiainen. Vackert vackert!
Nu väntas det besök. Vi ska ha en liten chokladfonduekväll, så jag hinner inte skriva mera.

Ha en bra kväll allihopa!


Fastlaskiainen även i Vasa.

Jag läste just Emmis & Sabinas bloggar, och de ska iväg på fastlagsfiras. Här i Vasa är det samma sak som gäller! Först var det samling vid Fiskarstranden, där det var pulkkarace. Sen har jag även läst på engelskatent och ätit pizza mellan varven. Nu väntar ett besök till simhallen med Rebe&Bina, och sen en liten förfest här på Skolhusgatan. Till slut en sväng till Oliver's eller Fontana för min och Binas del åtminstone, och boysen! Blir ju skojjigt! Men jag har varit slö och inte orkat sy fast alla mina halarmärken. Men i varje fall pryder 3 st märken och en massa text min fina gröna halare! Alltid lika kul att få dra på sig den ultimata partyklädseln.



duktigmatilda

Man kan få ganska mycket gjort då man sitter och väntar på någon i skolan.
Jag och min grupp har jobbat på vårt arbete.
Jag har läst alla mina favoritbloggar.
Jag har sökt efter information till klientarbetet om Downs syndrom
-och streckat under det viktigaste.
Jag har fixat på min temabok.
Jag har streckat under engelskatexterna.

Så nu när jag väl är hemma borde jag läsa ännu mera på engelskatenten, som vi har på onsdag. Men jag har inte riktigt kvar någon energi nu. Så nu skriver jag en blogg i hopp om att snart brinna för att läsa på English.

Igår åt jag och Chriso jordgubbar, eller GÅBBAR som ÄL skriver i sin blogg,hihi. Det var supersmarrigt! Speciellt när man inte har ätit jordgubbar sedan i somras. Men de var himla dyra, så nu måste man väl vänta några månader tills man har råd att äta sådana igen. Och så såg vi på 'Män som hatar kvinnor'. Inte riktigt en-typisk-alla-hjärtans-dag-film, men bra var den i vilket fall som helst! Fastän boken är nog snäppet bättre, som alltid.


Förresten prövade jag och Chriso på att byta sida i sängen igår när vi skulle sova.
Jag har haft en massa drömmar och sovit oroligt hela natten. Undrar om det beror på att jag inte fick sova på min egen sida...
nej inatt sover jag nog mot fönstret där jag hör hemma.

Nu ropar engelskaorden på mig!

alla hjärtans dag


kaffe ur snorkfrökenmuggen



är det enda rätta. Här hos oss dricker Chriso alltid kaffe ur sin stora X3Mmugg och jag ur Snorkkismuggen.
Haha, löjlig fakta. Men så är det. Robin tycker dessutom att jag är Snorkfröken,hmm.

Igår var vi ett gäng hos Jannika & Svaije. Vi hade vår egen lilla pizzeria. Lille John var riktigt i farten och lagade pizza efter pizza. Och så såg vi på en ny BECK.

Idag är det lördag och jag har mycket att göra. Jag och Chriso ska bl.a. till stan och så borde vi städa, här är dammigt och snuskigt. Och så vill ett skolarbete bli skrivet också. Ikväll kommer det MELODIFESTIVALEN.








härmapa jag.

Jag stal denna lista från kära Emilias blogg.

Nämn något som gjorde dig glad igår:
En lugn&skön filmkväll hos Rebecca med smått&gott.
Vad gjorde du kl 8 i morse?
Jag sov.
Vad gjorde du för 15 minuter sedan?.
Läste bloggar.
Det sista du sa högt?
Hur lagar man en länk på bloggen.fniss.
Vad har du druckit idag?
Vatten och juice.
Vad var det senaste du åt?
Yoghurt och Chrisos ricekrispies...
Vad var det senaste du köpte?
Lunch i skolan.
Vad är det för färg på din ytterdörr?
Träfärgad.
Vad är det för väder hos dig just nu?
Strålande sol och -10°.
Godaste glass-smaken?
Gammaldags vanilj.
Tror du på kärlek vid första ögonkastet?
Inte egentligen, tror nog att man måste lära känna varandra lite först.
Men vem vet!
Sover du tungt?
Jo.
Drömmer du mycket?
Jag minns sällan vad jag har drömt.
Mardrömmar?
Ibland.
Det första du tänker på en "bra" morgon?
"Ojj vilken bra dag det här kommer att bli!"
Det första du tänker på en "dålig" morgon?
"Jag vill SOVA!"
Vilket ämne var roligast i skolan?
Engelska & modersmål.
Trivs du med ditt jobb?
Jag trivs jättebra som socionomstuderande!
Favoritklädsel?
Mjukisbyxor och en skön tröja under lediga dagar.
Annars jeans och någon kofta.
Favoritlåt just nu?
Owl city-fireflies, Sean Kingston-replay, Erik Grönwall-higher.
Vad ser du om du tittar åt höger?
Chriso som skriver på datorn vid skrivbordet.
Vad gör dig glad just nu?
Att jag har så många nära&kära som jag bryr mig om, och som bryr sig om mig.
Vad ska du göra härnäst?
Nörda lite och sedan fara till Jannika och Svaije och laga pizza.
Höger- eller vänsterhänt:
Höger.
Humör just nu:
Glad, det är ju fredag och finskatenten är över!
Favoritgodis:
Choklad!
Kläder just nu:
En stor jeansskjorta och svarta leggings.
Musik just nu:
X3M.
Sommarplaner:
Jobba, umgås med vänner&familj och njuta!
Hur många kuddar sover du med:
En.
Spelar du nåt instrument:
Spelade piano när jag var liten. Kan väl lite ännu...
Morgon- eller nattmänniska:
NATTMÄNNISKA. Gillar inte tidiga mornar.
Vem är viktigast för dig:
Min familj, alla mina vänner och Chriso.
Bio eller promenad:
Bio, om det är en bra film och i gott sällskap.
Är du kittlig:
Jag är grymt kittlig.
Snarkar du:
Inte vad jag vet om i varje fall.
Stjärntecken:
Skorpion.
Äckligaste insekten:
Kackerlacka.
Om du fick välja en superkraft, vad skulle du välja?
Att kunna flyga.
Vad vill du jobba som?
Inte helt säker ännu, men jag vill åtminstone jobba med människor.
Stökigt eller välstädat?
Välstädat. Men tyvärr blir det oftast stökigt.
Skulle du nånsin få för dig att hoppa bungy-jump?
Nejj fy!
Gillar du att sjunga?
Jodå, om jag är bra är en annan fråga.
Anser du att du är stark?
Tillräckligt!
Vad gör du om du får hicka?
Håller andan en stund eller dricker vatten.
Vad längtar du mest efter just nu?
Våren!

ditt och datt

Har varit en lite galen dag det här. Jag lyckades försova mig och väcktes av ett samtal från Rebecca.
Jag hade i varje fall 15 minuter på mig att göra mig klar, vilket jag klarade bra. Mycket tid på morgonen är överskattat tycker jag.

I skolan hade vi första lektionen art therapy, vilket var himla skoj! Läraren är engelsk and I loove the British accent. Vi fick rita största delen av lektionen. Bra med lite varierande föreläsningar må jag säga. Inte bara skriva, skriva, skriva hela tiden.

Ett litet äventyr blev det också på hemvägen. Kort sagt hade vi problem med att slippa upp för Djävulsbacken p.g.a. all snö och is. Hemskt roligt hade vi åtminstone i bilen. Jag skrattade så jag höll på att gå sönder! Ojoj.

Musiksitzen på PF igår var grymt lyckad! Snapsvisor, halare och vänner. Vi hamnade upp några ggr på bordet också- "gulisar på bordet på bordet på bordet" & "nyland...". Jag var förresten bokstavligen påväg upp på bordet, men Svaije hejdade mig. Inte är det ju så lätt när man är Sitznybörjare. Jag, Rebe, Jenny och Bina kände oss dock lite utanför med våra gröna halare, till skillnad från PFs lila.

jag stal två bilder av Jenny.hopps

en välbehövd WC-paus under Sitzen                                               


Novia<3Peffan


I brist på annat

Jag känner mig inte särskilt verbal idag.
Så dessa sångtexter får göra sitt istället.

Shawty's like a melody in my head
That i can't keep out
Got me singin' like
Na na na na everyday
It's like my ipod stuck on replay
Sean kingston-Replay

Ojoj den är nog så söt den låten.
Och så en annan favorit, lite sådär halvflummig och bra.

I'd like to make myself believe
That planet Earth turns slowly
It's hard to say that I'd rather stay
Awake when I'm asleep
'Cause everything is never as it seems

Owl City-Fireflies

Nu drar jag iväg till simhallen.




siis

Kom just hem från skolan. Nu behöver jag koppla av lite-det tänker jag göra med några avsnitt Sex and the City och en smothie. Not too bad niinku. Jag kommer att säga niinku, siis, niinku hela tiden under muntliga FINprovet på onsdag. Jag är lite småskraj. Men enligt några källor är det inte så farligt. Hoppas mina finska kunskaper räcker till bara. Senare idag blir det finskapluggas tretussen.
Och cirklis förstås. Äntligen har jag lyckats locka med mig Bina och Repsu! Vi ska ge järnet.
Ikväll kanske jag också tar mod till mig och ser på 'Män som hatar kvinnor'. Om jag vågar. Jag har lite lust att se den nu när jag har läst boken. Jag vågade ju faktiskt se en skräckis/thriller vad det nu var förra veckan. Men jag och Bina satt gömda-jag bakom en dyna och Bina bakom en filt. Så ska man ju göra då det blir för spännande! De andra hade roligt åt oss dock.

Nej nu är nog min smothie tillräckligt nedkyld skulle jag tro! Ha en fin dag mina kära läsare, speciellt du mamma. För du är nog min mest trogna läsare!

AfterSki

eller inte ski kanske. Men jag och Chriso har varit på en lång och skön promenad i soliga Vasa. Underbart väder idag.
Efter promenaden hade vi alltså afterski på vår egen lilla balkong med varm kakao. Inte en så dålig söndag det här.

Igår såg vi på melodifestivalen, Ola kom vidare. Han hejar vi på förstås!


klipp&klistra


Imorse var jag duktig och jobbade på temaboken. Har sökt igenom en massa tidningar och klippt ut alkohol/drogrelaterade grejjer. Jag måste bara säga att jag tycker t.o.m. att det är ganska roligt! Bara att söka upp en massa information och laga en fin temabok precis såsom man själv vill ha den. Hoppas det hinner bli fler såna här arbeten under studietiden. Ojoj, jag låter som en liten plugghäst. Dessutom anmälde jag mig just till en valfri kurs- Art therapy. Tror det är något för mig!

Dock går tentläsandet till finskan inte riktigt lika bra. Genast då jag började läsa första texten kände jag hur mina ögon blev trötta. Men ändå tog jag mig igenom två texter och ordlistor. Belöningen blir en kaffe i stan med Ika om en stund!

Chriso fick en matta till födelsedagen av sina föräldrar.
Jag tycker den passade perfekt under vårt lilla soffbord.



det tar sig.

Jag har minsann blivit en liten bloggnörd, jag läser hur många bloggar som helst.
Och så har jag ju blivit ganska flitig med att uppdatera min egen. Jag såg att jag
under sommaren hade lyckats skriva tre hela inlägg, under hela sommaren. Det
var nog ingenting att skryta om det. Nu är jag i varje fall uppe i 88 inlägg.

Det ser ut som om det bara blir jag och Christoffer det här veckoslutet. Jannika &
Svaije for hemhem, precis som mina socionomer. Men det ska bli skönt med lite
alonetime med min favoritpojke. Men jag måste ju bara se till att sysselsätta mig själv
medan han är på jobb. Så idag tänker jag läsa på finska tent, laga lite på min finfina
temabok och fara på powerwalk med ipoden i högsta hugg. Ikväll blir det sen bio for two!




"joo Matilda, en sån behöver man ju alltid!"

Kom just hem från stan. Har varit på shoppingrunda med Bina och Jenny sedan 13.30 idag. hoppsan. Inte bra att shoppa samma dag som man har fått studiestöd, och har man fröken Berg med i butiker så kan det hända att man köper ett plagg eller två. Hon är så att säga mycket positiv när man shoppar, fniss! Men som sagt, det är mycket roligare än att ha med någon som tycker att man inte behöver något överhuvudtaget. Jag inhandlade ändå inte så mycket. En alla hjärtans dag-present fyndade jag! Men två bra argument till att köpa något är i varje fall "Men vi fick ju studiestöd idag" och "En sån behöver man alltid".


gymnasietider.

Det är längesen som jag senast har lyckats få ihop ett långt inlägg måste jag medge.
Så nu tänkte jag att det är dags för en ordentlig uppdatering-Chrisostyle.
Och om det finns något som jag har mycket att skriva om så är det tiden i gymnasiet.

Första dagen i gymnasiet minns jag som en flummig dag. Vilket rum ska jag till, vem är
i min basgrupp, MAN SKA KÖPA SINA EGNA BÖCKER(!?)-det var en massa förändringar att vänja sig vid.
Men så småningom började allting flyta på.

Vi små nybörjare tvingades cykla iväg till Grantorp. Guud vad det var långt att cykla!
Jag och Emmi hade problem med våra mammors cyklar som var fruktansvärt obekväma,
plus att det var stekhett. Jag minns inte exakt hur länge cykelturen tog, men det tog LÄNGE.
Väl framme på Grantorp fick vi munkar och saft. Och så simmade vi.
Det var ganska härligt att vara där. Alla bredde ut sina sovsäckar inne i huset och så
spelade vi kort och åt godis. Och under dagen var det ju också bastu, lekar och mat.
Jag minns också att jag och Sabina (som då knappt kände varandra) satt och gungade
mitt i natten och pratade om allt och ingenting.

Som nybörjare måste man ju även genomlida konventen.
Jag, Emmi och Emilia laddade upp i Emmis gamla rum och peppade
varandra. Vi var livrädda för vad som väntade.
Bussarna tog oss ut i skogen och väl framme fick vi smaka på god mat
och god dricka. FYY! Och så buffades vi in i lokalen, där väntade
program och lekar i alla möjliga former. Men inte var det hemskt,
det visade ju sig bara vara roligt.
Som mellis fick man sedan ge igen och ordna konventen.
Och så lärde man sig att dansa till Gamlas Dag.

Så inledde man till slut sista året i gymnasiet. Året präglades av studentskrivningarna.
Men vi hann även ha en massa förfester och fara på otaliga Affes/Ettanrundor.
Så kom penkkisen i Ghettonäs. En otroligt härlig dag.
Vår ABI-teater var suverän, likaså ABI-kryssningen.
Och plötsligt var den efterlängtade dagen där. Vi fick våra mössor, åt god mat på
Knipan och dansade på Ettan. Och firade!



Och alla de gånger som man köade utanför Smakis i kölden utan rock.
Alla raster då man satt i de röda sofforna och talade strunt med vännerna.
Alla mornar som jag och Emilia möttes vid korsningen för att gå till skolan.
Alla provveckor som man överlevde.
Och så otroligt roligt man hade. Gymnasietiden är oförglömlig.


Kort uppdatering.



Ibland undrar jag hur jag lyckas med saker & ting.
När jag skulle skruva loss behållaren med smoothie från
mixern, råkade jag vrida så att bottnet blev kvar i mixern.
Alltså rann det ut från bottnet av behållaren över hela köksbänken.
Fint må jag säga.
Allting var lila.
Jag fick ändå hela mitt glas fyllt. Och köket upptorkat.
Men den är i varje fall god!

02 02 2010.

TRÅKIGT.
Att bara sitta inne hela dagarna. Jag skippade skolan idag, eftersom
jag har fått tillbaka stegringen. Inte alls kul kul cykelhjul att bara sitta
hemma ensam. Har tittat på Underbara Älskade och snyftat för mig själv.
Jag gråter alltid lite till den filmen. Och så har jag vankat fram och
tillbaka mellan soffan och kylskåpet. Har ätit scones och druckit mjölk.
Och proppat i mig halstabletter som kära Bina hämtade åt mig igårkväll.

Imorse serverade jag Chriso morgonmål på sängen. Han fick inleda
sin födelsedag med att lyssna till min fagra hesa morgonröst. Jag sjöng
fruktansvärt vackert... Och så fick han två små paket förstås.
Ikväll blir här födelsedagsfest för fulla muggar.
Grattis älskling på 23-årsdagen!

Nu tänker jag fixa mig en smoothie, med mycket
vitaminer.

M å n d a g

Måndagar brukar alltid vara fruktansvärt jobbiga. Det är väl för att man vet att veckoslutet är över.
Men den här måndagen har ändå flutit på riktigt bra. Kanske det var lunchrasten hos Jenny
istället för i skolan som förgyllde dagen. Men vi tyckte faktiskt att pajrester från lördagens
partyparty lockade mycket mera än skolans kåldolmar.

Tyvärr ingen cirklis för mig idag. Jag stannar hemma med min snuva.
Men ett kvällsbesök av Bina väntar jag mig!

Det är min TV-kväll idag!





RSS 2.0