ändrade planer liksom.


Det blev inget Ollisbesök efter gubbröran och Ålandspannkakan.
Istället-soffan, datten och en kopp kakao. Det går det också!

schema.

Dagen har börjat med:
stadsärenden
kyckling-caesarbagel till lunch
smågalen lektion i skolan

Dagen fortsätter med:
kafferep tillsammans med familjen Wiik
Ålandskväll
en sväng till Ollis

Imorgon:
lektion i skolan
roadtrip till Ekenäs
njuta av påsken och ledigheten


PÅSK

Vårt påskpyntande här i lägenheten är väl kanske inte direkt något att skryta med.
Men det är i alla fall något. Påskgräset visar dock inga tecken på liv ännu.





REDO


halåå däär

Halaren är på och jag är klar för att fara mot staden.för att se på, jag vill tro att det är Olympiaden (?).
Det är inte så lätt för en nylänning under Pampasveckan. I varje fall sitter jag här och väntar på att mina små gröna skall komma efter mig. Sysselsätter mig med bloggen och webcameran som vanligt under tiden.

HEJ bloggen.

Ursäkta för min dåliga uppdatering. Men det har varit en ganska stressig vecka, kanske för att det är Pampas.
Igår åt vi middag hos Rebe och for sedan på bio-Flickan från ovan. Den var verkligen ingen hit kan jag säga. Något "Nej jag ORKAR INTE MERA" hörde jag från stolen brevid mig med jämna mellanrum, höhö. Sedan fortsatte en del av patrasket med Pampasfestandet, medan jag begav mig hemåt för lite qualitytime with the boyfriend. Har knappt hunnit se honom dessa dagar!

Ikväll blir det att besöka Fontana, där bl.a. Redrama kommer att uppträda. Och sedan gäller det för mig att vara ute till
4, det har jag liksom lovat.


GÅRDAGEN.




KLART


SE så jag kan. Okej, det är kanske inte det mest estetiska mästerverket,
men jag är ändå stolt, för jag har lagat det helt själv.

Ikväll skall vi till Oliver's för att inleda Pampasveckan. Innan det ZUMBA och förfest hos Sabbe Berg.

En humörhöjare!

Jag sitter och fnissar för mig själv! Emilia skickade just några exempel på vårt mailskrivande i gymnasiet. Ojoj, vilka tider säger jag bara! Jag ger några små oskyldiga exempel:

Jag är SÅ sugen på choklad. Kopiösa mängder, där jag kan ha smakprov på en massa olika. Jag sku så vilja smaka på domdär estniska chokladerna som finns där vid kassorna i M-Janne. Kalev heter dom väl? Dom verkar exotiska! MEN, nåt hindrar mej. Det är estniskt, inbillar mig alltid att det inte bara består av choklad. Utan en massa andra konstigheter som dom olagligt har droppat dit. Hohho!

Vilket trevligt mejl, och synnerligen intressant!:D Nu e jag hemma, de ble mörkblått tyg och modellen blir nog liksom helt vanlig. Men gomman i tygbutiken va SÅ snorkig! Urk. Arma tant.
Nässpray? Ojdå, de e ju int så kul, men ändå coolt ju:D tycker ja! Det ser häftigt ut att spraya lite sånt i näsan ibland!


Ja jestas. Vi kan vara ganska roliga ibland, jag och Emilia.




maskinen

Jag sitter här framför datorn och nördar lite.
För en stund sedan började jag tänka "att nog var det ett himla oljud grannarna för". Fortsätter nörda tills jag av ren vana snurrar runt lite på datorstolen. Märker då en stor maskin utanför balkogen som tar bort snö från taket. Hopps, hur missade jag den. Nu behöver man i varje fall inte vara rädd för att få snö i huvudet mera.

ärkefiender

Ikväll möts vi igen, jag och mina fiender.
Jag talar naturligtvis om nålen och tråden. Har varit lite oaktiv med det här med namnet på halaren, så först idag inhandlade jag mina bokstäver. De ska jag dekorera min halare med när vi har sykväll. Undrar hur det går.

fruchtsallad



Chrisos föräldrar lånade vår lägenhet under veckoslutet. Så imorse hittade vi Chrisos mammas fruktsallad i kylskåpet. Oh, den är så god! Passar perfekt till morgonflingorna,namnam.

UPPSPELT.

FNISS. Idag skall jag och Sabina boka vår resa till Paris! Vi skall alltså dit och hälsa på kära Äl our Päl. Underbart.
I maj bär det av. See you in Paris liksom.


flum

Veckoslutet tillbringas hemma i söder. Mycket roligt att jag, Jannika och våra sambos kan spendera en gemensam helg i Ekenäs. Det är ganska sällan det händer. Ikväll bär det av på partaj! En hel busslast skall iväg på 100 års fest! Det blir mycket mingel kan jag säga!

Inatt hade jag mardrömmar om framtiden. Snart skall jag fylla i universitetsansökan.
Jag känner mig lite stressad.

TIDEN

Jannika idag: Matilda, tänker du aldrig på hur gamla vi egentligen är?
Jag: Näe, eller ja...jag tycker att det var alldeles just som jag var 17. Nu är jag redan 19.
Jannika: Ja jag menar, tänk att jag nu kan säga "Idag satt jag med min syster och hennes SAMBO på deras balkong och drack KAFFE".

I see her point.





Tupplur

Tänker krypa ner under täcket och läsa tills jag slumrar till lite grann. Ett powernap innan Zumban är precis vad jag behöver.


tjuhu

Sitter i soffan och väntar på att min förfestkamrat Bina skall anlända.
Underhåller mig med webcameran så länge!





So little time.

-skoldagar till kl. 16.00
-kom hem, laga på temaboken
-laga mat
- kvällsprogram, såsom: Ollis ikväll, Zumba imorgon, ost- och vinkväll på torsdag, hemfärd på fredag.

Den där tiden efter 16.00 känns ibland väldigt kort.

hjärta

Det är ju alltså Christoffers namnsdag idag. Påhittig som jag är, köpte jag ett Arnoldshjärta åt honom. Han blev glad, och jag fick dessutom smaka. Annars har jag suttit på Minimanis parkering idag och ätit en Brunbergs kyss i gott sällskap. Och inte åstadkommit ett skvatt på min temabok. Imorgon gör vi ett nytt försök!


Ojj vad jag har mycket rosa på min blogg just nu. Det är våren.

guten morgen.

Tydligen var vi lediga idag. Så det blev en låång sovmorgon. Chriso är på praktik till Övis, så det är bara jag och Snorkfröken här hemma.


Ikväll skall vi till TROPICLANDIA. Inte jag och Snorkkis då alltså.

Jag har namnsdag idag


och därför fick jag en bukett med tulpaner av min kära sambo.
Imorgon är det, lustigt nog, hans namnsdag. Det betyder ju att
jag måste hitta på någon liten gest åt honom också!
Får se vad det blir för nåt! Kanske en extra stor puss.

"A woman's right to shoes"-Sex and the City



Jag har länge velat ha ett par Converseskor. Men eftersom min ekenomi som studerande inte riktigt tillåter vad som helst, har jag fått nöja mig med att titta längtansfullt på Converseskorna i butiker. Därför blev jag så glad, så glad igår, när jag hittade ett lite Converseliknande skopar för bara 25 euro. Dom nappade jag åt mig snabbt!

man kan inte veta allt.

Jag måste bara berätta något fånigt.
På onsdag, då jag och Bina var på vår lilla citycruise, märkte vi att det behövdes mera spolarvätska till bilen.
Vi vek in till bensinstationen och tog god tid på oss att välja en dunk. Det fanns ju så många olika varianter- hur skulle vi kunna veta vilken det skulle vara? Vi tänkte att det nog är bäst att höra i kassan, för säkerhets skull. Så vi frågade "Nog passar den här väl till alla bilar?". Det var en snäll man i kassan, så han bara nickade och så "Joo, det gör den nog". Men man såg att han försökte dölja ett leende.

Tydligen är det inte någon skillnad vilken spolarvätska man tar, det passar alltid till bilen.
Där lärde vi oss något nytt!

Idag har jag och Jannika varit hurtiga och powerwalkat. Ikväll ska vi ett gäng till Formansgatan och se på Melodifestivalen, det är ju final idag! Ha en bra lördagskväll hörnii!

En morgon på Skolhusgatan.

Min kära andra hälft är, till skillnad från moi, en morgonpigg person. Han vaknade imorse kl. 08.20 (på en lördag) och lyckades inte övertala mig att stiga upp med honom. När jag efter ungefär 10 minuter har somnat om, kommer han med en iskall syltburk från frysen och lägger den på min rygg. Inte precis det trevligaste sättet, men i varje fall piggnade jag till lite, men inte tillräckligt för att stiga upp. Efter 15 minuter gör han ett nytt försök, den här gången med Vasabladet. Men en tidning lockar inte så här tidigt på morgonen. Till slut lägger han en kopp kaffe framför näsan på mig, det fungerade. Vi är nog båda två lite envisa.

Hush hush.

Jag och Chriso har gjort något man inte får göra.
Vi har köpt ½ liter glass för 6 EURO.
Men inte vilken glass som helst, utan Ben & Jerry's.
Finns det godare glass? Jag tror inte det.



Ikväll ska jag och Chriso leka barnvakter-åt Jannika. Svaije har farit söderut för att vinna handbollsmatchen.
Vi ska äta hemlagad pizza till middag, dricka ett glas vin och njuta av fredagen! Kanske en slurp glass sjunker ner också!

god förmiddag

Idag börjar jag först kl. 13.15. Skönt med sovmorgon! Men nästa vecka börjar allvaret. 9-16.00 ungefär varje dag, flera veckor framöver. Och vi som har vant oss vid det här med 3 skoldagar och självstudier. Men man får ju hoppas att vi inte har så många arbeten sen, när vi praktiskt taget bor i skolan.

Nu ska jag bege mig ut i slasket, och hoppas att jag inte får snö i huvudet på vägen ut. Det är lite riskabelt här vid vårt hus just nu. Jag ska iväg på lunchdejt till fröken Berg. Vi ska laga kycklingstrimlor, och jag har med så mycket som två potatisar, fetaost och majs. Inte kan man ju komma tomhänt när man blir bjuden på lunch! Fortsatt trevlig torsdag kära vänner.

Yrbollar

Här sitter jag nu, fullständigt slutkörd efter simmandet, eller sen inte.
Jag, Bina och Rebe var nog riktigt gänget idag under hela simhallsbesöket. Det började med att jag hade glömt hemma mitt simhallsarmband (här i Vasa har man alltså ett armband istället för ett kort som i Ekenäs). Så det var bara att köpa ett engångsarmband. När jag hade betalat gick jag bara iväg. utan att ta emot växelpengarna-det slog lite slint i huvudräkningen. Tur hojtade Rebe åt mig att jag skulle få pengar tillbaka. Sedan skulle vi då ta oss in i omklädningsrummet. Då försökte Bina ta sig igenom Invaingången, och hon så helt oförstående ut när hon inte slapp igenom där. Sen märkte hon att det kanske var lite fel.

Väl i bassängen märkte vi att det var himla skönt att ligga på varsin 'flytmatta' och guppa omkring, istället för att faktiskt motionssimma. Så där låg vi och försökte oss på några tricks-vilket bl.a. resulterade i att jag fick Rebes matta i huvudet. Hoppsan. I varje fall simmade vi ca. 20 meter, hurtiga som vi är. Resten av tiden gick alltså åt till att koppla av på flytmattan och att sitta i bastun.

Lilla berättelsen fortsätter. När vi stod och fönade håret var vi så pass slöa så vi sjöng 'Jag är fångad av en stormvind" medan håret blåste hit och dit. Fagert värre! Slutligen skulle vi börja ta oss hem från simhallen. Då visade det sig att jag hade tappat bort mitt armband (som man alltså måste ha för att slippa ut från simhallen). Jag hittade det på bordet vid fönarna. Sedan var det Rebes tur att få problem-hennes armband ville inte fara in i manicken. Till slut fick vi det ändå att fungera, och hem kom vi! Men en otroligt underhållande simtur var det i varje fall!




hej alla mina kära läsare!

Måste passa på att hylla Peffans Kav-Motion. De står för största delen av min träning här i Vasa, för bara 15 €. Förutom cirklis och aerobic har jag nu alltså börjat med Zumba där. Och oh så kul vi hade på det igår-svettigt men roligt!

Idag har vi varit på studiebesök till två missbrukarhem i Malax. Det var faktiskt mycket intressant! Vår lilla roadtrip förgylldes också av Jennys goda hembakade kakor. Väl tillbaka i Vasa cruisade jag och Bina på i staden med musiken på högsta volym, vi är så coola. Vi har också skaffat våra PAMPAS-biljetter!

Ikväll blir det simhallen med Bina och Repsu. Och om det går som sist så plaskar vi omkring och står på händer i bassängen en stund, och sitter i bastun en halvtimme istället! tjudeluuuu!





Nytt inlägg.

Fick lite klagomål idag angående min aktivitet här på bloggen.
Tydligen har jag varit dålig på att uppdatera. Jag skall försöka bättra mig jag lovar!

Till min stora glädje börjar ZUMBA idag på PF! Så jag, Bina och Rebecca tänkte pröva på det ikväll! Hoppas det är lika fartfyllt som på Sport10 i Ekenäs. Sedan blir det lite chillidill här hemma hos Johanssons/Wiiks. Imorgon tänkte vi fara till Tropiclandia ett litet gäng. Jag har ny bikini och allt!

Men nu måste jag sprara min skrivenergi till Downs syndrom-arbetet. Så tyvärr blev det inte längre än såhär. Jag återkommer!




Bra att vara tillbaka.

Sportlovet är slut och jag har hittat upp till Vasa. Känns bra att vara här i lägenheten med Chriso igen! Och nu är det ju redan mars, vet ni vad det betyder? Joo första vårmånaden!


uppdaterat

Som ni kanske har lagt märke till har jag nu en ny design på min blogg. Tack vare Emilie!



VILKEN skillnad.

Min familj är inte den mest tekniska. Vi är inte heller särskilt intresserade av teknik. Därför har vi nöjt oss med vår gamla datte från stenåldern ett bra tag. Men nu har det hänt något. Rädda för att exdatorn skulle explodera av överansträngning har vi nu köpt en ny. Och till skillnad från Exet, som var otroligt trög, är den här nya datorn världens snabbaste. Vilken underbar känsla att inte måsta sitta och vänta en halvtimme innan nätet är igång. Allting bara flyter på.

Nåja, nog om tekniken. Idag har jag varit till TRIXIE. Jag blev så trött på mitt hår som bara hängde där livlöst som en trasmatta. Så lite nya slingor och lite klippning blev det. Inget drastiskt (jag är inte den typen som skulle kunna klippa mitt hår kortkort och färga det brunt), men åtminstone känner jag av en passligt stor skillnad. Lite volym har jag t.om. nu när det är uppklippt.

Och för att göra dagen ännu bättre lyser solen och den värmer! Tänk att det kan vara så skönt att ha solen lysandes i ögonen hela vägen hem från stan? Något som på sommaren säkert bara skulle störa en och man skulle söka fram solglasögonen snabbare än sixten. Men idag njöt jag bara. Jag skulle nästan vilja sätta mig ute på terassen i hopp om att få lite färg i mitt vinterbleka ansikte. Kanske jag måste göra det! Senare ska jag och Emilie ta oss ut till Österby för att träffa Säb! Alltid lika skojjigt! Imorgon bär det av till Vasa och till min käraste Chriso!

en bra bok och champagne i gungstolen

Låter inte så pjåkigt eller hur? Jag satt gungandes i vardagsrummet och läste min bok då mamma plötsligt kom med ett glas champagne åt mig. Kära mamma och pappa är alltid så glada när jag och Jannika är hemma på besök, så det brukar vara lite lyxigt här hemma då. Fniss.
den spännande boken jag läser just nu

Längtar.

Jag fick en sådan lust att resa. Att bara fara iväg någonstans, tjopptjopp. Flygfält är härliga platser.


Helsinki-Vanda Airport

VILL HA

Måste det finnas så mycket fina vår-och sommarkläder i varje butik som man sätter foten i?
Idag var jag på en snabbvisit till LINDEX och jag skulle nog gärna ha handlat upp halva butiken, men så är det ju den lilla detaljen som kallas budget. Jag har helt enkelt inte råd att köpa allting som jag vill ha. Tussan.
Så jag kom hem tomhänt från staden, tro det eller ej.

kärlek.

Jag lyckades falla dit jag också. Zumba har nu en liten, liten plats i mitt hjärta. Tillsammans med syster yster shakade vi loss som aldrig förr. En nackdel med att vara längst bak i en sal full av ivriga kvinnor, är att man knappt ser någonting. Så det var bara att improvisera och försöka göra något liknande. Det fungerade ganska bra trots allt.
I varje fall är Zumba ett jätteroligt träningspass vilket många redan har märkt!


Imorgon fortsätter mitt sociala liv här i södra Finland. Jag har redan hunnit träffa Emilia och Robin-imorgon ska jag ta en kaffe med Mariela och sedan köra till Karis för att hälsa på Idde. På torsdag blir det kanske en tur till Åbo för att träffa Sabina och Emilie. Man måste ju passa på och umgås då man väl är hemma!

Man lär sig med åren.

Idag var jag och Jannika på promenad med Ems i det trevliga vädret. Vi såg ut som om vi hade varit och simma med kläderna på. Urrk för snöblandat regn. Och så fick vi ta ett mellanstop vid flora&fauna, eftersom vår smarta vovsning har lärt sig att det finns godsaker där. Så hon vägrar gå förbi utan att få något smaskigt att tugga på. Det blev torkad komage, namnam liksom.


världens bästa Emma


RSS 2.0