hoppsan

Jag trotsade förkylningen ändå. Det var ju en så rolig förfest hos Jenny, så
när alla började göra sig redo för Fontana, följde även jag med. Jag mådde ändå
relativt bra, så energin räckte åtminstone till att vistas 1-2 timmar på dansgolvet.
Sen drog jag hemåt. Jag hade tyvärr ingen kamera med igår, men jag tänker knycka
några andras bilder istället.
Idag är jag feberfri, har bara snuva. Det blir en lugn dag idag med Chriso.
Vi tänker bosätta oss i soffan och se på filmer. Så som man ska göra på
söndagar. Jag måste ju vila upp mig inför veckan.



killen jag tänker spendera min söndag med.


typiskt.

Jag som trodde att jag skulle lyckas undvika alla dessa förkylningar som härjar omkring.
Ack nej. Just nu ligger jag i soffan under en varm filt med tekoppen i handen.
Febertermometern visar på 37. Vilket tyvärr betyder-inget besök till Fontana för
mig ikväll. Jag som har sett fram emot det här partyt! Men jag ska i alla fall
ta mig till Jenny och fira lite. Men sen blir det nog att dra sig hemåt till soffan, medan
de andra styr stegen mot krogen. Hoppas jag har sällskap här hemma i varje fall.




Dagens planer:

- servera herremannen frukost på sängen (bara för att vara lite snäll).
- byka.
- söka lite information om missbruk till temaboken.
- slöa och dricka finrexin (känner att en eventuell förkylning är på kommande).
- duscha.
- äta middag med C, när han kommer hem från jobbet.
- laga en stor sallad till festen ikväll.
- göra mig i ordning.
- promenera till Bina. Via Repsu och sedan ------> Jenny.
- fira och partajja.
- ------> Fontana.
- ------> Hem.
Det blir en kul kväll!

(En liten parentes. Jag skulle också vilja pimp my blog lite, men jag har ingen aning om hur man gör. Så den får nu bara vara såhär tråkig nu för en tid framåt).





Ojdå

det blev inget bälte. Istället köpte jag en efterlängtad skjorta från VILA.
Men jag behövde den mera än ett bälte, egentligen.
Nu ska jag fara och hjälpa Chriso med matlagningen. Det blir tortillas idag.
Det är ju ändå fredag.
Sedan cyklar vi iväg i kölden till Jannika och Svaije. Det kommer Mean girls
på televisionen idag. Den ska vi nog se på.
Hejsvej!


om inte-skulle aldrig.

om jag inte skulle ha råkat börja i klass 7D i högstadiet, skulle jag aldrig ha lärt känna Emilie och Emilia.
om jag inte skulle ha börjat gymnasiet, skulle jag aldrig ha blivit så god vän med Sabina och Alexandra.
om jag inte skulle ha börjat studera i Vasa i höst, skulle jag aldrig ha lärt känna Bina, Rebecca, Jenny och Sarah.
Och slutligen. om Jannika inte skulle ha börjat studera i PF, skulle jag aldrig ha träffat min Chriso.
Ganska lustigt eller hur. Jag tror nog lite på ödet.


en liten plutfisk som har tråkigt


Idag har jag städat hela lägenheten. Nu ska jag snart till stan och inhandla ett bälte
till min outfit imorgon. Det vankas 20-årsparty x2 imorgonkväll. Jenny och Sarah
är våra små födelsedagsbarn. Ha ett bra veckoslut!

Stolt

Jag är minsann stolt över mina bloggande vänner. Om jag inte har tid att besöka deras bloggar en dag, så finns där massor med nya inlägg sedan att läsa. Keep up the good work my friends. I Ekenäs, Åbo och Paris. Ni vet att jag läser!

Idag kom Chriso hem med två fastlagsbullar efter jobbet. Lilla sötnosen. Bättre överraskning än blommor-man kan ju inte äta blomster.

Men nu måste jag verkligen ta och skriva lite English. Snart kommer Bäine hit och hon får ju inte bli besviken på min insats till arbetet! ha en bra dag hörni!



Tjudelu från Skolhusgatan

Ojsan, någon dag sedan jag har uppdaterat här. Dags med nya tag då.
Igår kämpade jag med finskaföredraget halva dagen. Och så fick jag besök av Rebe och Bina.
Vi såg på Top modelfinalen, och jobbade lite med engelskan. Lite.
Idag stötte jag på tekniska problem, som vanligt.
Det var när jag skulle öppna min powerpoint (skriven i open office) i skolans datasal.
Dessvärre gick det inte att öppna i det programmet. Så det var bara att börja skriva en
ny powerpoint i microsoft, trots Rebeccas tappra försök (hon är min teknik-guru).
Varför är tekniken alltid emot mig då. Nåja, i varje fall hann jag få färdigt min PP tills
föredraget. Så allting löste ju sig.

Ikväll blir det en sväng till Oliver's med flickorna. Vi är lite danssugna.
Hejdåå




Odd molly.


Ah, jag har varit på shopping i Ekenäs city idag med mamma.
Mamma sponsrade en skjorta åt mig från Lindex-tack!
Vi var också och kollade på Odd molly kläder. Ojoj vad fina de var!
Fanns en hel del jag skulle ha velat ha, men sen är det ju så att
dessa plagg inte är de billigaste precis. Och min ekenomi och Odd molly
kläder går nog inte ihop. Men någongång ska jag köpa något lite därifrån.
Efter studietiden.


Det är inte lätt

att skriva ett arbete på finska om hasch, kan jag säga er. Det lär bli intressant när jag på tisdag ska hålla ett muntligt föredrag om detta i 10 minuter, utan papper. Men jag har ju min kära powerpoint. I varje fall har jag suttit i flera timmar och hållit på med det här- först sökt efter information på svenska om hasch, sedan har jag lyckats översätta allt till finska och till slut lagat en powerpoint. Jag kan säga att det tog säkert 5 minuter för mig att översätta en mening. Inget enkelt ämne detta. Och så är det ju den lilla detaljen att jag aldrig har lagat en powerpoint förut. Jag vet inte om jag gjorde rätt. Jag börjar förså varför vissa mobbar mig för mina tekniska kunskaper. Men jag har ju tid att fixa och doona ännu.

NU inleder jag i varje fall veckoslutet hemma i Ekenäs. Jag ska snart dra iväg på Bodycombat (finns ingen roligare träning) och sedan väntar mat och vin med världens bästa mamma. Vi är helt ensamma hemma ikväll, så det blir en liten tumismiddag! Härligt med dessa mor-och dotterstunder tycker jag. Imorgon blir det istället mat på någon fancy restaurang med Sabina. Fattiga studeranden som vi är kanske det blir något lite less fancy ändå. Men lika roligt blir det trots det!

Ha ett gött veckoslut mina trogna läsare (skaran har faktiskt växt till sig pyttelite). Det är inte längre bara 8, vaude. Och kära syster, krya på dig!


Det är soligt idag!

Ojoj vad glad man blir, äntligen lite lite vårkänslor då solen tittar fram.
Gårdagen var jättelyckad. På Ollis var det bra stämning, som vanligt.
Och lite nattmat på Arbana blev det ju såklart också.

Idag är jag ledig! Jag och Bina ska laga pizza och se på Mysteriet på Greveholm.
Och så ska vi kanske börja arbeta på vårt Englishföredrag, vi har om barn och familj.
Ikväll blir det också ett första pass aerobic med Rebe. Hoppas det är bra.

Imorgon hoppar jag på tåget och åker hemåt för att träffa mamma och pappa samt vänner.
Alltid lika roligt att fara hemhem lite!


Längtar till sommaren lite grann

Borde inte nörda.

Nejnej, nu borde jag börja göra mig i ordning inför kvällen. Sminkas, göra något åt håret, hitta någon outfit. Men när det är så mycket skönare att sitta och nörda i soffan och vänta på att maten ska bli klar. Duktiga Chriso är i köket och kockar för fullt. Men jag fixade faktiskt salladen. Jag har väl rätt till lite lugn och ro nu en stund. speciellt efter citymarket-shoppingen. åh guud, jag gillar inte CM. Allt för mycket folk, allt för mycket stress, allt för långa köer och allt för tunga matkassar att kånka hem.



hallå där

Ingen förmiddagslektion idag tydligen.
Vi kom till skolan kl. 09.00 och fick höra att lektionen var inhiberad. Så vi börjar istället 12.30 idag. Lite onödigt kanske att ha stigit upp tidigt och köra till Roparnäs, men men. Nu är man i alla fall uppe och är pigg, och så hinner jag väl kanske reda upp här lite också. Det ska bli en liten förfest här ikväll innan det bär av till Ollis för oss! Dock utan våra halare.


En alldeles vanlig måndag

börjar med ett alarm klockan 7.45. Till skillnad från alla andra tidiga mornar behövde jag inte alls stressa imorse. Istället var jag klar 20 minuter för tidigt, så jag gick och la mig brevid Chriso en stund igen för att snooza-skönt att för en gångs skull ha lite tid. Väl i skolan var det dags för lite kommunalförvaltning och engelska, sedan en snabb tur till BIBBAN (efter många om och men).

Jag lagade Jennys specialare till middag-makaroni och köttfärsblanding. Sen Cirklis och ett besök till syster yster. Och förstås top model och nu Sex and the City. Inte så pjåkigt.

Inte världens intressantaste inlägg dock. Ursäktaa! Nejj det är nog bättre att jag koncentrerar mig på SATC istället.



Min vän Wayne

Har suttit på Wayne's coffee för andra gången den här veckan. Men jag måste säga att deras bagels bara är för goda. Plus att personalen är ju hur trevlig som helst.
Jag och Emilia har varit på en liten oskyldig shoppingrunda idag. Jag köpte bara en födelsedagspresent åt pojkvännen. Inget åt mig själv-känn på den. Istället skänkte vi en slant till Röda korset-Haiti. Det kändes bättre.

Nu ska vi snart koppla av till en film, innan det blir dags för förfest. Vi ska blanda lite drinkar i cocktailglasen. Det är dags att de kommer till användning här i Vasa. Ikväll stapplar vi sedan iväg med våra klackisar mot Fontana. 

Ha en bra lördagskväll!



Emilia




Imorgon kommer Emilia hit på veckoslutsbesök. Ska bli hur kul som helst! Jag har städat hela lägenheten idag till hennes ära.fniss. Planerna ser ut som följande:

-chill imorgonkväll med mat och kanske någon film.
-lördag-en tur till City. Utgång på kvällssidan, tema: Glamouröst

En massa annat hinner säkert ännu komma upp. Trevlig tågresa imorgon Emilia. See ya on the trainstation!

Flyt på företaget.

Ojoj så jag uppdaterar här, nästan varje dag ju.

Måste bara påpeka att ett gott skratt faktiskt kan förgylla en annars så mörk och kall tisdagmorgon-och säkert förlänger det livet också. Idag var det väckning kl. 07.45. Yrvaken staplade jag ner till gården för att vänta på Rebecca. Under tiden som vi körde till Bina, klagade vi bara på hur trötta vi var och hur jobbigt det är med dessa tidiga mornar. Efter att vi hade plockat upp Bina brummade vi iväg mot Jennys. Men på vägen dit hann vi glömma att vi skulle plocka upp henne, så Rebecca bara körde vidare. Men tur nog hann Bina se Jenny på vägen, och ropade "JENNY!!" och Rebecca tvärbromsade. HAHA, ojj vad roligt det var.

Då vi alla fyra sedan fortsatte den långa färden till skolan , frågade Bina mittiallt "Ööh, varför har vi på lampan?". Då hade vi åkt hela vägen från mitt med taklampan på. Och ingen hade märkt något. Det här framkallande ett till skrattanfall. Vi kom fram till att det helt enkelt var allt för tidigt för att vara uppmärksam.
Det här kanske inte låter så roligt i era öron, men är man slö är man slö. I varje fall var jag inte trött mera efter allt detta, och humöret var på topp. Se så lite det behövs.

Jag och Chriso har just haft kafferep för oss själva. Ska nu jobba lite på praktikportfolion. Sen blir det att fixa till sig lite och fara till Rebecca på förfest, sen ---> Ollisdebut år 2010.

Ha en bra kväll allihopa!

Tillbaka till vardagen

Min måndag började bra. Det blev en shoppingtur innan skolan tillsammans med Bina. Jag köpte ett par nya jeans-vilket jag hade all rätt att göra, eftersom jag har glömt mina favvobyxor hemma i Söder.

Det känns faktiskt riktigt bra att ha börjat skolan igen. Bortsett från finskan, huj. Idag har jag också börjat min hälsosamma livstil med lite cirklis. Nu blir det TV-kväll i soffan med min syster.


Blommiga lakan.

Jag sitter med lilla datten i famnen. Jag har just blivit klar med praktikrapporten, precis sju sidor blev den.
Här i sängen har jag bäddat med nya fräscha, blommiga lakan. Fick av mamma till juleklapp.
Igår plockade jag upp alla andra julklappar som jag fått.
Jag kan glatt konstatera att lägenheten blir bara mer och mer som ett hem för varje ny liten inredningsgrejj.
Har nu en låda för nycklarna, ett hjärta som hänger från taket med ett ljus i (svårt att förklara) och förstås nya lakan. Jag har också en inredningsbok, som jag kanske måste börja bläddra lite i.
Jag brås nog på mamma- älskar att inreda. Chriso får hålla sig till det där med att fixa praktiska saker i hemmet.

Nu ska jag joina Robin och Chriso i soffan. De verkar se på något roligt program. Imorgon är det skola!



Jag hittade webcameran.


Inspirerad.

Två inlägg på en dag. Det måste vara rekord tror jag bestämt. Jag har just packat färdigt väskan till Vasa. Och jag kan säga att jag var tvungen att ta familjens största väska för att få allt att rymmas. HUR kan jag ha så mycket mera saker att ta upp nu än vad jag hade då jag kom ner till Ekenäs?

Mitt och Emilias stadsbesök blev istället Sex and the city-tittas hos Lindboms. Med lite välbehövt prat där emellan, som ledde till en plan- Emilia kommer antagligen på besök till Vasa nästa veckoslut. Kul!

Imorgon leker man tågluffare då. Nu ska jag ta och äta lite flingor och sen lunka till tv:n och se på Flashforward. Det har jag lovat Christoffer.

Dessutom har Melissa Horn och hennes chillmusik blivit lite av en favvo. Tack vare lite tips.

Vasa imorgon.

Så var det sista dagen hemma i Ekenäs. Här har jag nu befunnit mig i sju veckor. Det har varit jätteskönt att få vara hemma sålänge och umgås med familj & vänner. Men ska nog bli bra att få fara upp till andra hemmet i Vasa, och få bo med min Christoffer igen. Och att få träffa mina socionomer. Men snart är jag nog på ett litet besök i Söder igen ska ni se.

Idag steg jag upp redan halv 10 (ja det är tidigt under jullovet). Sitter nu och samlar krafter för att  fortsätta skrivandet på ni vet vad. Sen ska jag till Ekenäs city med Emilia. Och efter det blir det att packa väskan, eller väskorna blir det väl. Jag vet inte ens hur jag ska få med mig allting. Men antagligen har jag två resekompisar med mig, som säkert mer än gärna vill hjälpa till med bärandet.

Nejj nu. Dags att göra någon nytta, tack&hej.






fröken duktig väntar på våren

Då var jag klar med dagens stora utmaning- att fortsätta skrivandet på Praktikrapporten. Eftersom jag nu har halva rapporten avklarad, tycker jag banne mig att det är dags för lite lugn&ro igen.
Jestas vad man blir slö under jullovet, hemska tid. kanske det är bra att skolan börjar snart igen? I varje fall får man ju tillbaka rutinerna.

Vår lilla familj älskar julen, men sen snabbare än sixten vill vi bara byta ut alla julgrejjer mot tulpaner på bordet och invänta varmare tider. Men kära mamma påpekade något så smart att man borde nog njuta av stunden, och inte vänta så mycket på något annat hela tiden. Hon har nog en himla bra poäng. Fastän lite får man väl se fram emot våren och värmen?

Jag plockade dessutom just fram Sur le vif boken och mina psykkaböcker och anteckningar. Jag undrar sa flundran om det kommer bli en psykolog av mig.




vi måste alltid vara vänner-du vet för mycket om mig

Sitter i familjen Rönnbergs gästrum. Sabina tittar på de grääsliga fotona.
Vi har sett på "Confessions of a shopaholic" och ätit apelsinris.
Och som sagt-tagit fruktansvärda foton.

Jag tycker om min vän Släb. fick så fin nyårsmagnet av henne!
Nu ska vi ta och se en till film, för omväxlings skull. Vi har så mysit liv.

Alexandraa see you in Paris. We miss you already Olga. /Babrush & Anush




RSS 2.0